Edities

Piloot en Vliegtuig Editie 6-2021

In deze editie

Op de cover van de juni editie van Piloot en Vliegtuig prijkt deze maand duizendste Seminole die bij Piper Aircraft van de band rolde. We halen deze bedaagde trainer die al op 10 maart 1978 werd goedgekeurd ook voor het voetlicht op de poster.

In alweer de zesde aflevering van onze ‘eco-verkennigsvlucht’ deze maand aandacht voor ‘groene’ vliegtuigbrandstoffen als SAF (Sustainable Aircraft Fuel) en ‘synthetische kerosine’. In het verlengde daarvan ook de elektromotor aangedreven Bye Aerospace eFlyer 800. Er is geen ontkomen meer aan.

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

Bestel dit nummer nr. 6, 2021

Industrie: Alsof ze na de MAX al niet genoeg problemen hebben, telt Boeing nog een zorgenkindje: de 787. Door kwaliteitsproblemen lagen de afleveringen maanden stil. Wat was er nou weer aan de hand? In deze editie ook een verslag van een van de zeldzame ‘live’ luchtvaartbeurzen van 2021, de Sun ’n Fun Aeroexpo in het Amerikaans Lakeland.

Interessante ontwikkeling: bespreking van de opnieuw geïntroduceerde Microsoft Flight Simulator

Militair: De Elbit Systems TF/TA applicatie maakt laagvliegen met transportvliegtuigen mogelijk en de potentieel gevaarlijke Light Armed Surveillance Aircraft (LASA) T-Bird turboprop.

Zakelijke luchtvaart: de virtuele roll out van de Dassault Falcon 10X, de bijna gecertificeerde AW609 tiltrotor en de levering van de achttienhonderdste op de dertigste verjaardag Pilatus PC-12 turboprop.

Buitenbeentjes: de ongelofelijk potente Amerikaanse Air Tractor turbopropvliegtuigen die worden ingezet in de landbouw, als brandblusser en als bewapende verkenner.

Experimental: Het belang van goede vliegtuig remmen.

General Aviation: In een dag met een splinternieuwe Tecnam P2010 van de fabriek in het Italiaanse Capua naar Stadtlohn? Het kan! Ook interessant: de Top Hawk opleidingserkenning vna het EuroPilot Center (EPC) uit Antwerpen.

On the job: Een openhartig drie pagina’s tellend gesprek met ‘Kapitein Bono’ die als een van de weinige Nederlandse gevechtspiloten al met de F-35A Lightning II mag vliegen.

Uit de oude doos: de EKW C 35, een ‘Zwitserse’ Fokker, de Cessna T-37 Tweety Bird en A-37 Dragonfly en de Kaman K16-B tiltrotor.

Ongevalsanalyse: De B-17 Flying Fortress is één van de meest iconische vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog. Eén van de laatste gebouwde was de 44-83575 die op 2 oktober 2019 als “Nine O Nine” wordt klaargemaakt voor een serie rondvluchten van 20-25 minuten. Maar dan gaat het fout…

 

Digitaal magazine

Het item dat je probeert te lezen is de digitale versie van een van de magazines van Piloot en Vliegtuig.
Digitale magazines zijn alleen toegankelijk voor print- en digitaal jaarabonnees van Piloot en Vliegtuig.

  • >> Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
  • >> Abonneer om onbeperkt digitale magazines te lezen

Digitaal jaarabonnement

Voor 104,95 per jaar sluit je een digitaal jaarabonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot jouw beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding