![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/cover-2-475x625.jpg)
In deze editie
Het aantal Nederlands geregistreerde Flight Design (FD) vliegtuigen is gemakkelijk op de vingers van een hand te tellen. Als het aan de nieuwe Nederlandse FD-dealer E-Flight Supply ligt, komt daarin echter snel verandering. Het bedrijf reserveerde bij FD niet minder dan twintig leveringsslots. Hoog tijd om deze Duitse degelijkheid van heel dichtbij te ervaren!
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
De Europese helikopterbouwers Airbus Helicopters en Leonardo domineerden dit jaar de HAI Heli-Expo in het Amerikaanse Anaheim. Het tweetal toonde samen met hun branchegenoten aan dat helikopters anno 2024 nog altijd goed verkopen. Op de grote helikopterbeurs gaat elk jaar steeds meer aandacht uit aan nieuwe vormen van verticaal vervoer, maar de klassieke helikopter blijft wereldwijd onverminderd in trek.
Bij propellers met een fixed pitch is het snelheidsbereik van een vliegtuig vrij beperkt. Een constant speed oplossing is weliswaar beter, maar niet perfect. Het Italiaanse bedrijf Flybox wil beide tekortkomingen graag oplossen met de volautomatische APR1. Dat handige apparaat vindt voor alle vluchtfasen de juiste instelling. We konden deze uitermate betaalbare oplossing uitproberen.
Na eerdere bezoeken aan Vliegveld Middenmeer, Oostwold Airport (EHOW) en International Airport (EHTX) verleggen we deze maand onze koers naar vliegveld Midden-Zeeland (EHMZ). Het veld werd in de jaren zestig van de vorige eeuw primair geopend voor internationaal burgerluchtverkeer, maar die activiteiten kwamen nauwelijks van de grond. EHMZ werd vooral de thuishaven van vliegclub Midden-Zeeland en talrijke zweefvliegers.
Historie:
Kort na de Eerste Wereldoorlog ontstond bij het US Navy Bureau of Aeronautics belangstelling voor operaties met vliegtuigen die vanaf luchtschepen konden opereren. In verband met financiële problemen en de experimentele status van de luchtschepen duurde het tot 1920 voordat er iets in die richting werd ondernomen. Het leidde tot de ontwikkeling van een bijzondere trapeze-act.
Ongevalsanalyse:
Je zou maar met je aerobatic-vliegtuig in de lucht hangen en dan opeens je cockpitkap verliezen. Het overkwam een Engelse en een Poolse piloot. Vanuit het niets werd hun Extra NG veranderd in een cabriolet. Hoe kon dat gebeuren en hoe liep het af? We hielden het Britse onderzoeksrapport tegen het licht dat werd opgesteld naar aanleiding van het ongeval met de Extra in Engeland.
De online Piloot en Vliegtuig voor abonnees verschijnt uiterlijk vrijdag 5 april.
Digitaal magazine
Het item dat je probeert te lezen is de digitale versie van een van de magazines van Piloot en Vliegtuig.
Digitale magazines zijn alleen toegankelijk voor print- en digitaal jaarabonnees van Piloot en Vliegtuig.
- >> Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- >> Abonneer om onbeperkt digitale magazines te lezen
Digitaal jaarabonnement
Voor 104,95 per jaar sluit je een digitaal jaarabonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot jouw beschikking waar en wanneer je maar wilt!