![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/03/cover-1-475x620.jpg)
In deze editie
Aan het begin van deze maart-editie van Piloot en Vliegtuig gaan we even terug in de tijd. ‘Vliegen in een tijdmachine’ staat er boven het artikel waarin we kennis mogen maken met de Junkers A50 Junior. De Duitse fabriek Junkers Flugzeugwerke bouwt deze replica van de A50 voor echte liefhebbers, compleet met golvende huid, stijlelementen en een art-decogevoel. Een open cockpit is inbegrepen. De oorspronkelijke A50 kwam bijna honderd jaar geleden op de markt. Wat vinden we anno 2023 van de replica?
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
In On the job vertelt Rienk Stuive hoe hij z’n leven over een andere boeg gooide. Hij was docent, schreef managementboeken en wilde eigenlijk wel wat anders. Hij besloot vlieglessen te nemen, maar meldde zich per abuis aan voor de pilotenopleiding. Dat bleek bepaald geen onfortuinlijke keuze. Vandaag de dag verdient hij de kost als zakenjetpiloot.
Het is deze maand precies vijftien jaar geleden dat Cessna de eerste vlucht uitvoerde met een productierijpe C162 Skycatcher. De tweezitter was het antwoord van de fabrikant op nieuwe regelgeving die in 2005 van kracht werd rondom een nieuwe categorie luchtvaartuigen, de Special Light Sport Aircraft (S-LSA). Het Skycatcher-programma liep op een fiasco uit. Hoe kwam dat eigenlijk?
De drie VL3-typevarianten van het Belgische JMB Aircraft behoren momenteel tot de snelste vliegtuigen in hun klasse. Maar het moet allemaal nog sneller, getuige de TurboTech aangedreven VL3 waaraan momenteel wordt gewerkt. En dan hebben we het nog niet eens over de Evo 750 met een woeste Pratt & Whitney PT6-135-A van maar liefst 750 paardenkrachten, die ook bij JMB in productie wordt genomen.
Op de middenposter en de omliggende pagina’s zien we in dit nummer prachtige beelden van de Boeing KC-46 Pegasus, het tankvliegtuig dat Boeing op de 767 heeft gebaseerd. De Amerikaanse regering gaf Boeing onlangs opdracht om een nieuwe lichting KC-46’s te bouwen. Bij elkaar worden het er voor de VS in elk geval 179, waarschijnlijk meer. De aanbesteding verliep destijds bepaald niet zonder slag of stoot.
In het ijskoude Alaska vliegen bijna dagelijks nog klassieke toestellen om afgelegen oorden te verbinden met de buitenwereld. We reizen naar de verlaten Amerikaanse staat om dit met eigen ogen te beleven. We worden hartelijk ontvangen, mogen ook een kijkje nemen aan boord, maar vliegen in een Douglas DC-6 en Curtiss C-46 zit er helaas niet in.
Voor de rubriek Ongevalsanalyse duiken we deze editie in het Ethiopische onderzoekrapport over vlucht ET302. Op 10 maart 2019 verongelukt een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, niet lang na een vergelijkbaar ongeluk met een ‘MAX’ van het Indonesische Lion Air. Dat de nieuwe 737 mankementen vertoonde staat vast, maar met de Ethiopische conclusies is niet iedereen het eens.