![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/12/Cover-2025_01-475x624.jpg)
In deze editie
De sportief ogende Pelegrin Tarragon komt uit Letland, maar heeft zijn wortels in Italië. Die herkomst valt aan het uiterlijk van de Tarragon duidelijk af te lezen. Dat zegt natuurlijk nog niets over hoe deze Letse tweezitter vliegt, maar daar komen we snel genoeg achter. Wanneer de remmen losgelaten worden en de gashendel volledig naar voren geschoven wordt, schiet je naar de rotatiesnelheid voordat je tot vijf kunt tellen.
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
De AIS Flight Academy is een bekende opleider in de luchtvaartsector. Het bedrijf viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Wat begon als een ambitieuze droom van oprichter Arend van der Meer, is een kwart eeuw later uitgegroeid tot een opleidingsinstituut dat zowel nationaal als internationaal aanzien geniet. En welke vliegschool kan zijn studenten meteen een baan aanbieden op eigen lijndiensten?
In de serie ‘ongecontroleerde velden’ reizen we deze keer af naar Hoogeveen (EHHO), waar luchtvaarthistorie een belangrijke plaats inneemt. Het is de plek waar de enige vliegende Fokker D.21 ter wereld het levenslicht zag. Maar ook gewoon een veld waar de diverse disciplines binnen de general aviation vertegenwoordigd zijn. En waar het er gemoedelijk aan toe gaat. “Vooraf landingstoestemming vragen is hier niet nodig.”
Vliegen in het ongerepte achterland van USA…dat was Hans Philipse al lang van plan. Via AOPA USA en de Utah Back Country Pilots Association kwam hij terecht bij safety-pilot Neil Amonson in Salt Lake City. Het leverde hem afgelopen najaar een vliegavontuur in de Amerikaanse ‘outback’ op om niet snel te vergeten. Een runway die eindigt op de parkeerplaats van een tankstation? Daar land je natuurlijk voor een lekker broodje.
Historie:
In de eerste jaren van de vroege luchtvaarthistorie vonden de meeste opwindende ontwikkelingen plaats. Dat kwam gedeeltelijk omdat de kunst van het vliegen zo jong was en zich zo snel ontwikkelde, maar vooral omdat de pioniers die erbij betrokken waren er zo nodig hun leven voor waagden. Door toeval, geluk en doorzettingsvermogen kwamen zij tot de meest efficiënte manier om de luchtvaart te promoten: vliegwedstrijden.
Piloot en Vliegtuig is met ingang van het decembernummer vernieuwd! Dezelfde vertrouwde content uit de breedte van de luchtvaart, maar gestoken in een hedendaags jasje!
De online Piloot en Vliegtuig voor abonnees verschijnt uiterlijk donderdag 2 januari.
Digitaal magazine
Het item dat je probeert te lezen is de digitale versie van een van de magazines van Piloot en Vliegtuig.
Digitale magazines zijn alleen toegankelijk voor print- en digitaal jaarabonnees van Piloot en Vliegtuig.
- >> Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- >> Abonneer om onbeperkt digitale magazines te lezen
Digitaal jaarabonnement
Voor 104,95 per jaar sluit je een digitaal jaarabonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot jouw beschikking waar en wanneer je maar wilt!