![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/08/dhl-eviation-alice-sky-front-230x163.png)
WASHINGTON – Pakket vervoerder DHL Express heeft bij Eviation twaalf elektromotor aangedreven Alice vliegtuigen besteld die in 2024 geleverd moeten worden. De vrachtvariant moet tot 1.200 kg lading kunnen meenemen
De Israëlische product paste recent het ontwerp van de Alice op meerdere punten aan. Oorspronkelijk werd daarbij uitgegaan van drie magniX elektromotoren die elk 260 kW (354 pk) zouden leveren. Bij het nieuwe ontwerp is sprake van twee motoren die aan de achterzijde van het toestel worden aangebracht.
Het oorspronkelijk toestel zou een MTOW van 6.668 kg krijgen waarbij 3.700 kg van het leeggewicht wordt opgeëist door de Lithium Ion (NMC) accu’s met een vermogen van 820 kWh.
Bij het nieuwe ontwerp, dat al in 2021 moet vliegen, worden twee magniX magni650EPU motoren voorzien met elk een vermogen van 871 pk. Ook komt het maximale startgewicht met 7.485 kg beduidend hoger te liggen bij een nuttige lading van respectievelijk 1.089 kg (passagiers) of 1.134 kg (vracht).
De kruissnelheid van 220 kts (407 km/h) en het vliegbereik van 440 NM (615 km) (+45min IFR reserve) op FL320 (9.753 m) bleven ongewijzigd vergeleken met het eerste ontwerp. Er wordt een klimsnelheid voorzien van 2.000 ft/min (610 m/min). Gemikt wordt nu op certificatie in 2024.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/08/dhl-eviation-alice-apron-1024x724.png)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/07/alice-gtc-1.jpg)
Een toestel met beslist heel mooie performance cijfers, althans:
– kruissnelheid van maar liefst 407 km/u
– vliegbereik van 615 km
– batterijpakket waarschijnlijk nu 4.517 kg met een capaciteit van 1001 kWh
– bij max 80% ontlading dus een verbruik van 1,3 kWh per kilometer
– voor een massa van 7,4 ton
– die volkomen stil en lokaal gerekend uitstootvrij verplaatst wordt.
Chapeau !