![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/04/Chinook-230x153.jpg)
GILZE RIJEN – De laatste nieuwe CH-47F MYII CAAS Chinook-transporthelikopter is donderdag (10 november) op vliegbasis Gilze-Rijen gearriveerd. Met deze aankomst is de vernieuwde Chinook-vloot compleet.
De luchtmacht nam vanaf 1995 dertien Chinooks in de D(elta)-uitvoering in gebruik. Daarvan gingen er twee verloren in 2005 tijdens de ISAF-missie In Afghanistan. Tussen 2008 en 2012 werden daar nog zes nieuwe helikopters in de F(oxtrot)-uitvoering aan toegevoegd. Maar na ruim vijfentwintig jaar inzet werd het onderhoud van de elf Delta’s te moeilijk en duur. Bovendien bleek de romp verouderd en werden bepaalde onderdelen van niet meer gemaakt. Daarnaast namen de inzetmogelijkheden af door het achterblijven bij technologische ontwikkelingen.
De komst van de nieuwe helikopters was dan ook een gevolg van een kabinetsbesluit uit 2015 waarin akkoord werd gegaan met het vervangen en moderniseren van de Chinook. Tegelijkertijd werd besloten de Chinook-vloot met drie toestellen uit te breiden tot twintig. De elf ’oude’ CH-47Ds zouden daarbij worden vervangen door veertien nieuwe Foxtrot MYII CAAS helikopters, terwijl de zes CH-47Fs gemoderniseerd zouden worden tot diezelfde standaard .
CH-47F MYII CAAS
De CH-47F MYII CAAS (Common Avionics Architecture System 9.4) is de standaardversie van de US Army. Deze variant heeft onder meer een volledig digitaal cockpitmanagementsysteem met geïntegreerde communicatiesystemen, navigatiesystemen en verbeterde zelfverdedigingsmiddelen. Vliegers weten hierdoor meer over hun omgeving en terwijl ook de operationele effectiviteit wordt vergroot. Dankzij nieuwe technologieën past de nieuwe helikopter dan ook uitstekend in het streven meer informatie gestuurd en genetwerkt op te treden. Zo kan de bemanning via een dataverbinding informatie uitwisselen met andere eenheden voor een actueel en nauwkeurig beeld van de situatie. Niet onbelangrijk is ook het vernieuwde onderhoudssysteem dat slijtage vroegtijdig signaleer. Dit maakt eerder en meer gericht onderhoud mogelijk, waardoor de beschikbaarheid toeneemt.
Nederlandse aanpassingen
De helikopter heeft een zelfbeschermingspakket met een raketwaarschuwings- en infrarood-onderdrukkingssysteem. Specifieke Nederlandse aanpassingen zijn crashbestendige stoelen in de cockpit en een VHF-radio (Very High Frequency) voor beveiligde communicatie met Nederlandse eenheden. Ook krijgen de toestellen een fast-rope systeem voor special forces operaties. Militairen kunnen een vliegende Chinook daarmee langs een touw snel verlaten.
Foto’s: Mediacentrum Defensie.
Onder: De eerste nieuwe CH-47F MYII CAAS Chinook arriveerde op 14 april 2021. (Foto’s MCD)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/04/chinook-opening-1024x557.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/04/chinook1-1024x726.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/04/chinook2-1024x907.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/04/CH-46F-opening-1-1024x579.jpg)