Nieuws

Volgens de Singaporese krant The Straits Times dreigt China zichzelf echter uit de markt te prijzen met de C919 die mogelijk US$ 100 miljoen zal gaan kosten. Fabrikant COMAC had gehoopt het toestel voor ongeveer US$ 50 miljoen in de markt te kunnen zetten.

Daarmee verliest de C919 zijn concurrentiepositie ten opzicht van de A320neo (ongeveer U$ 111 miljoen) en de Boeing 737 MAX (U$ 117 miljoen).

Door de hogere prijs is China Eastern Airlines via de Shanghai Stock Exchange van plan fondsen te werven om vier C919s te kopen. De luchtvaartmaatschappij investeerde zeer recent fors in 24 Chinese ARJ21-700 regionale jets, zes Airbus A350s en vier Boeing 787-900s.

China Eastern Airlines kan overigens naar verwachting binnenkort de eerste C919 tegemoet kunnen zien, na een eerste, 3:02 uur durende acceptatievlucht op 14 mei 2022.

De luchtvaartmaatschappij tekende op 1 maart 2021 als eerste een formeel met contract fabrikant Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) voor de levering van vijf C 919 verkeersvliegtuigen waarvan er drie geleverd worden in 2022 en twee in 2023.

Het nieuwe CFM International Leap-1C aangedreven vliegtuig gaat plaats bieden aan 158-174 passagier die over een afstand van 4.075 en 5.555 km vervoerd kunnen worden.

COMAC voert de laatste stappen in het certificatietraject momenteel uit met zes vliegtuigen. Het zesde en laatste prototype van het nieuwe Chinese verkeersvliegtuig voltooide op 27 december 2019 een eerste 2:05 uur durende testvlucht. Het toestel moet volgens planning in 2021-22 op de markt komen.

De fabrikant heeft naar eigen zeggen 305 orders en 700 toezeggingen voor de C919 en heeft daarvoor bij CFM International in principe 700 Leap-1C- motoren besteld.

1 reactie op “COMAC C919 behoorlijk duurder dan gedacht

  1. Anton S. schreef:

    Met een prijs op vrijwel Boeing en Airbus niveau bij ook nog een kleinere passagiers capaciteit zal dit toestel het, althans buiten China, moeilijk krijgen.
    Tel daar dan bij op de kans op sancties in geval van een inval door China op Taiwan, waardoor de CFM International Leap-1C motoren niet meer geleverd worden. Sancties die dan ook op reserve onderdelen doorwerken.
    Dit maakt ’t er voor Chinese airlines ook niet aantrekkelijker op. Dus knap dat er al zoveel orders voor dit toestel zijn.