Nieuws

SCHIPHOL – Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ziet regelmatig dat General Aviation vliegers door een gecontroleerd luchtruim (willen) vliegen, terwijl van te voren geen vliegplan is ingediend.

Hierdoor heeft de luchtverkeersdienstverlener niet tijdig de nodige informatie tot zijn beschikking of wordt hij geconfronteerd met onverwacht verkeer. Dit kan leiden tot een veiligheidsrisico. De vlieger kan dit voorkomen door van te voren een vliegplan in te dienen of als het niet anders kan, op tijd een verkort vliegplan door te geven.

Verkort vliegplan
Vliegers die van tevoren geen vliegplan hebben ingediend, maar om een specifieke reden wel door gecontroleerd luchtruim moeten vliegen, moeten minimaal 10 minuten voordat zij een gecontroleerd luchtruim binnen vliegen, via de frequentie een verkort vliegplan indienen bij de luchtverkeersdienstverlener. Daarbij moet de vlieger het volgende doorgeven:

  • Callsign
  • Type of aircraft
  • Point of entry controlled airspace
  • Point of exit controlled airspace
  • Location Item 19 (Supplementary Flightplan)

De gebruikelijke weg blijft nog steeds om van tevoren een compleet vliegplan in te dienen via de Homebriefing-website van LVNL. 

1 reactie op “Procedure vliegplan indienen GA-vliegers

  1. Harry de Vries schreef:

    De bureaucratie neemt alsmaar toe!
    Wat is er nu makkelijker dan ruim tevoren (inderdaad ca. 10 minuten) toestemming te vragen om een CTR te mogen crossen. Het sleutelwoord in de RT is “REQUEST” nadat de benodigde informatie is gegeven. Hierbij wordt de route en de hoogte gevraagd. Als het te druk is hoeft de verkeersleiding van de desbetreffende CTR alleen maar te roepen: “negative” (met eventueel de toevoeging “too busy madam/sir).
    Zo is het altijd gegaan. Met wederzijds genoegen!
    Waarom nu plotseling een vliegplan voor het crossen van een CTR?
    Vriendelijke groet,
    Harry de Vries.