![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/01/AAF_Wide_Shot-230x173.jpg)
MESA – Het Amerikaanse filiaal van Top Aces Corp heeft succesvol verlopen testvluchten uitgevoerd met een F-16 Advanced Aggressor Fighter (F-16 AAF) die was uitgerust met een Advanced Aggressor Mission System (AAMS).
Onderdeel van dit AAMS zijn onder meer geavanceerde tactische datalink communicatiemogelijkheden, een Active Electronically Scanned Array (AESA) air-to-air radar, een Helmet-Mounted Cueing systeem (HMCS) en Infrared Search and Track (IRST) systemen. Hierdoor kan nu ook in agressor rollen getraind worden met geavanceerde gevechtsvliegtuigen als de F-22 en F-35.
Het systeem werd in de achterliggende vier jaar ontwikkeld en wordt inmiddels ook gebruikt bij de bij Top Aces vliegende A-4N Skyhawks die in Europa worden ingezet voor het trainen van de Duitse strijdkrachten,
N854TA
Top Aces mag sinds eind mei 2021 van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de door hen gekochte Block 10 F-16As en een tweepersoons F-16B civiel geregistreerd in zetten voor militaire trainingsdoeleinden.
De toestellen zijn afkomstig van de Israëlische luchtmacht die ze in 2014 uitgefaseerde en in 2016 te koop aan bood. De eerste vijf toestellen (drie F-16As en een tweepersoons F-16B) werden in januari 2021 met een Antonov An-124 van Antonov Airlines.
Het eerste toestel dat nu inzetbaar is vloog op 18 mei 2021 voor het eerst als civiel geregistreerde N854TA, maar nam in 1981 deel aan het bombardement op de nucleaire reactor in Osarik (Irak).
Dankzij de komst van de supersonische F-16s kunnen nu trainingszaken als het gebruik van tactische datalinks en de inzet van AESA radar worden aangeboden. Top Aces verwacht uiteindelijk voer 29 F-16A.Bs te kunnen beschikken die in Israël als ‘Netz’ te boek stonden.
CATS
Het bedrijf verricht veel diensten voor de Amerikaanse Canadese luchtmacht in het kader Contracted Airborne Training Services (CATS) programma waarbinnen onder meer het verdedigen tegen gesimuleerde vijandige vliegtuigen (Red Air) en Joint Terminal Attack Controller (JTAC) trainingen worden verzorgd. Top Aces sleepte in 2021 ook een Duits Luftwaffe trainingscontract in de wacht.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/top_aces_f16_cu-1024x503.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/01/Es2VM2nXIAQQYw9.jpg)
Vloot
Top Aces wordt geleid door Russ Quinn, een gewezen ‘aggressor pilot’ met meer dan 3.300 uur ervaring op F-16s. Diens bedrijf beschikte al over twintig Alpha Jet A varianten die waren overgenomen van de Duitse Luftwaffe. Ook wordt gevlogen met een zevental Douglas A-4N Skyhawks.
Ook 25 in 2019 uit operationele dienst gehaalde Alpha Jets 1B+ van de Belgische luchtcomponent werden gekocht door het Canadese moederbedrijf.
De van België overgenomen vliegtuigen hadden een gemoderniseerd cockpit met multifunctionele schermen en een Head Up Display.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/07/Foto-Bart-Rosselle-Belgische-Luchtmacht..jpg)
Foto: Bart Rosselle, Belgische Luchtmacht.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/07/donier22.png)