![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/08/EiZmfi7XgAEYCKV-230x153.jpg)
EVERETT – Boeing heeft bij de presentatie van de jaarcijfers bekend gemaakt dat de nieuwe 777-9 niet in 2022 op de markt zal komen, maar op z’n vroegst eind 2023.
De zwaar verlieslijdende fabrikant wijt de vertraging onder meer aan de zwaardere keuringseisen aan nieuwe vliegtuigen in de nasleep van de 737 MAX ongevallen en de geringe marktvraag als gevolg van de COVID-19 pandemie. In het verlengde daarvan zullen in 2021 twee 777/777X varianten per maand worden gemaakt.
Daarnaast heeft Boeing de handen vol aan tenminste tachtig nog niet geleverde 787 Dreamliner varianten. Deze moeten allemaal gecontroleerd worden omdat gebleken was dat bepaalde onderdelen in de horizontale staartsecties met meer kracht met elkaar werden verbonden dan volgens de specificaties was toegestaan.
Testvloot 777-9
De fabrikant voert momenteel met vier 777X prototypes uit waarbij WH004, het vierde prototype van de 777-9 op 21 september 2020 voor het eerst vloog. Dat toestel zal voornamelijk worden ingezet voor het testen van de cabinesystemen en vlieggedrag tijdens lange vluchten.
Het derde toestel (WH003) dat op 4 augustus 2020 voor het eerst vloog, wordt tevens de eerste voor Lufthansa bestemde 777-9 die na certificatie zal worden geleverd. Met de Boeing worden met name de 470 kN sterke GE turbofans getest.
WH002 voltooide op 30 april 2020 een 2:58 uur durende testvlucht. Dat toestel vertrok die dag van Paine Field in Everett naar Seattle en zal voornamelijke worden gebruikt om de vliegeigenschappen te testen.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/05/1-1-1024x682.jpg)
WH001 voltooide op 25 januari 2020 haar eerste vlucht.