![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/12/Harbour_Air_ePlane_2021Apr_5251crop-230x134.jpg)
RiCHMOND – De Amerikaans-Canadese regionale luchtvaartmaatschappij Harbour Air is begonnen met de ombouw van een tweede DHC-2 Beaver tot ePlane. Het toestel, de C-FIFQ, zal worden gebruikt om het aanvullende typecertificaat te verwerven.
De luchtvaartmaatschappij maakt daarbij niet alleen gebruik van de meetgegevens die tijdens de dertig vluchten met ePlane1 zijn verzameld sinds het eerste vier minuten durende hopje vanaf de Fraser River bij de Harbour Air Seaplane terminal op 10 december 2019. Ook zal een experimentele vierbladige Harzell Raptor composiet propeller worden gemonteerd.
Parallel aan deze ontwikkelingen werkt motorproducent magniX aan de certificatie van de 750 pk sterke elektromotor terwijl de Zwitserse accuproducent H55 bezig is met een Europees typecertificaat.
De drie samenwerken partijen mikken op certificatie in 2022. Daarna krijgen alle 34 drijvervliegtuigen elektromotoren. Na de tien Beavers volgen de DHC-3 de Havilland Turbine Single Otters (20), DHC-6 Twin Otters (3) en de Cessna Grand Caravan EX (1).
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2019/12/image.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2019/12/ELccGvmWoAAqWD9.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2019/12/Harbour-Air-Beaver-Greg-McDougall.jpg)
Harbor Air vervoert jaarlijks 500.000 passagiers tijdens 30.000 vluchten naar en van twaalf bestemmingen waaronder de nieuwe Seatlle-Vancouver route en plaatsen in de Pacific Northwest regio met een gemiddelde vluchtduur van vijftien tot twintig minuten. Het bedrijf hanteert al sinds 2007 een emissie compensatieprogramma.