Nieuws

BEDFORDSHIRE –De Spaanse regionale luchtvaartmaatschappij Air Nostrum heeft bij het Britse Hybrid Air Vehicles (HAV) een reserveringscontract getekend voor de levering van tien extra Airlander 10 luchtschepen die vanaf 2026 over een periode van vijf jaar geleverd moeten worden. In juni 2022 werd een eerste contract getekend voor tien luchtschepen die onder meer bestemd zijn voor de Ierse Hibernian Airlines en Mel Air op Malta.

Volgens de luchtvaartmaatschappij kunnen luchtschepen een prima alternatief vormen voor verbindingen tussen eilanden en ook landen op plaatsen waar geen luchthavens voorhanden zijn.

HAV ontving in oktober 2018  van de Europese luchtvaartautoriteit EASA het Design Organisation Approval voor het  luchtschip. Dit is een van de verplichte certificaten die bij een typegoedkeuring van een luchtvaartuig horen. Het in 2007 opgerichte HAV vloog tot dat moment onder een tijdelijke vergunning.

Het eerste prototype van de Airlander 10 wordt nog aangedreven door vier dieselmotoren, maar HAV werkt sinds 2020 aan de ontwikkeling van  hybride aandrijving. Wanneer in de toekomst uitsluitend elektrisch wordt gevlogen kan daarbij met honderd passagiers bij een snelheid van 50 kts (93 km/h) tot 350 km worden overbrugd. In hybride modus ligt de kruissnelheid rond de 70 kts (139 km/h) bij een aanmerkelijk groter vliegbereik. Volgens HAV ligt de emissie daarbij 90% lager dan vergelijkbare luchtvaartuigen. Volgens Hybrid Air Vehicles kan de Airlander 10 tot vijf dagen onafgebroken vliegen. Het luchtschip vloog in augustus 2016 voor het eerst.

De Air Nostrum Group haakte tevens aan bij het zogenoemde Airlander 50 Development Partner Programme waarbinnen de Airlander 50 wordt ontwikkeld met een vrachtcapaciteit van vijftig ton.

 

2 reacties op “Air Nostrum ziet heil in Airlander luchtschepen

  1. Anton S. schreef:

    @ Raymond
    Als je een eeuw terugkijkt was transport per luchtschip toen zeer succesvol al bleek waterstof “niet helemaal veilig”, of was ’t toch sabotage?

    Toegegeven luchtschepen zijn daarna nooit het succes geworden, maar gegeven de nieuwste ontwikkelingen en inzichten kan dat zomaar anders worden.
    100 Passagiers die je in zeg vier uur tijds 350 km ver kunt brengen met geen uitstoot/geluidoverlast en dito lage kosten en verder ook geen infrastructuur aan (spoor)wegen, of landingsbanen is voor heel veel delen van de wereld een interessante optie.

    Anders gezegd:
    ’t kan zomaar zo zijn dat lokale gemeenschappen straks geen toestemming meer geven voor vliegtuigen, maar wel graag “ontsloten” willen worden met dit type luchtvaartuigen. Tja en hoe erg is het dan dat de reis wat langer duurt, als je aan boord toch ook gewoon “verbonden” bent en er bovendien echt bewegingsruimte is.

  2. Raymond schreef:

    Zucht, luchtfietserij.
    Leuk om te zien maar volledig onbruikbaar voor (grootschalig) passagiersvervoer.
    Laten ze zich even verdiepen in alle mislukkingen in de laatste decennia.