Nieuws

ACG levert negende A320neo af bij SAS

4

NEWPORT BEACH – De Scandinavische SAS Group heeft via de Amerikaanse Aviation Capital Group (ACG) in Hamburg de negende van tien bij ACG gehuurde A320-200neo’s in ontvangst genomen. Het gaat om een sale-leasebackconstructie.

SAS besloot in april 2018 vijftig extra A320neo’s bestellen om oudere Boeing 737’s en A320’s te vervangen. Ook werden opties op nog eens vijf vliegtuigen van dit type genomen. De eerste vijftien vliegtuigen uit de nieuwe order zouden daarbij tussen 2019 en 2021 aan de SAS Group geleverd worden via leasemaatschappijen, waaronder ALC die er tien zou leveren.

De huidige levering maakt onderdeel uit van een in maart 2023 getekende nieuwe overeenkomst met ACG voor tien nieuwe Airbus A320neo’s, die naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 allemaal zullen zijn geleverd. Bij sale- en leaseback neemt de leasemaatschappij de aangekochte vliegtuigen over, waarna de luchtvaartmaatschappij ze weer van de leasemaatschappij huurt.

De vloot van SAS telt momenteel 37 A320neo’s en elf A320-200ceo’s. De ‘ceo’ (‘classic engine option’) was de vorige generatie A320.

Foto: Business Wire

SAS had al een order uitstaan voor dertig A320neo’s waarvan er inmiddels zeventien zijn geleverd.

 

4 reacties op “ACG levert negende A320neo af bij SAS

  1. Anton S. schreef:

    @ Frans
    Als in de P2F transitie ook motoren zouden worden gewisseld, zou dat beslist in de communicatie, naast verstevigde vloeren en vergrootte laaddeuren, groots worden uitgemeten.
    Er zijn maar heel weinig vliegtuigtypen die in het kader van hun levensverlenging nieuwe motoren krijgen, denk aan de Grumman vliegboten in Australië die met moderne turboprops zijn toegerust en ad idem de DC 3 Basler vrachttoestellen.

  2. …Dat is een goede vraag @Anton S.
    Misschien weten koeriersbedrijven er wel raad mee in andere landen dan de Europese. Opvallend is dat diverse ceo’s nu al vervangen worden door neo’s en er blijkbaar geen “statiegeld” op zit om die P2F A 320’s te recyclen na gedane passagiers arbeid. Het valt mij op dat: 1} menige Europese airline nu kiest voor de neo variant, als ze met oudere A 320 gevlogen hebben of overstappers zijn van de Boeing 737 en 2) ook andere geluidscriteria bestaat voor passagiers toestellen en vrachtvliegtuigen. Deze laatste categorie mag op veel plaatsen in de wereld schijnbaar langer met minder geluidsarme vliegtuigen als cargo vliegtuig blijven doorvliegen en men dat voor lief neemt. Men zou de ceo’s ook gewoon kunnen ” hermotoriseren” om aan de meest recente geluids- en milieu eisen te voldoen, omdat ze technisch vaak nog in goede staat zijn en in het Europese luchtruim nog jaren lang te zien zullen zijn.

  3. Anton S. schreef:

    @Frans
    Probleem is alleen wat gebeurt er met al die oude toestellen?
    Blijven die straks ’s nachts met een vrachtvloer en -deur nog steeds in het Europese luchtruim, of waar dan ook maar door vliegen?

  4. De A320 neo wordt bij veel airlines ook in Europa het echte werkpaard en zal beeldbepalend worden in ons Europese luchtruim. Een toestel die we rustig een kaskraker mogen noemen.