![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2017/11/Dubai05-230x153.jpg)
DUBAI – Een van de best bewaarde geheimen van de Dubai Airshow 2017 is de door Calidus LLC uit Abu Dhabi in samenwerking met het Braziliaanse Novaer ontwikkelde B-250 Bader.
De B-250 is getekend door de Braziliaan Joseph Kovács die ook bij de ontwikkeling van de EMB-312 Tucano en EMB-314 Super Tucano betrokken was. In tegenstelling tot die vliegtuigen bestaat de B-250 niet uit aluminium maar uit beduidend lichtere, sterkere en corrosie ongevoelige koolstofvezels. Een ander verschil is het ontwerpdoel. De Tucano’s zijn speciaal ontworpen als geavanceerd trainingsvliegtuig dat pas in een later stadium gevechtstaken (en dus bewapening) kreeg toebedeeld. De B-250 is al vanaf de tekentafel bedoeld voor zogenoemde COunterINsurgency (COIN), Close Air Support (CAS), en Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) taken.
Sinds de eerste vlucht bij de fabriek in het Braziliaanse São José dos Campos in de zomer van 2017 is al meer dan vijftig uur mee gevlogen met het toestel dat wordt aangedreven door een 1.600 pk sterke P&WC PT6A-68 turboprop.
Er wordt een nuttige lading voorzien van 1.796 kg waarbij een deel kan worden meegenomen onder zeven externe ophangpunten onder de vleugels. Gemikt wordt op een kruissnelheid van 301 kts (557 km/h) op FL300 (9.144 m) een een ‘ferry range’ van 2.400 nm (4.445 km).
In de cockpit is een Rockwell Collins Pro Line Fusion systeem aangebracht met digitaal Head-Up Displays (HUD) en eenvoudig te configureren touchscreen en multi-function displays.