Nieuws

SACRAMENTO -Het blussysteem van de door Global Supertanker Services aan de kant geschoven  Boeing 747-400 Spirit of John Muiris overgenomen door het Amerikaanse leasebedrijf Logistic Air voor inbouw in een oudere 747-200. Volgens Global Supertanker Services kunnen daar vanaf 2022 weer natuurbranden worden geblust.

Volgens Global was het niet langer mogelijk om de Spirit of John Muiris commercieel verantwoord in te zetten. Daarom werd eind april 2021 de stekker uit het project getrokken, het personeel ontslagen en het vliegtuig in de etalage gezet. Dat toestel ging vervolgens een nieuwe leven tegemoet als vrachtvliegtuig bij de Amerikaanse vrachtmaatschappij National Airlines die de Boeing omkatte tot vrachtvliegtuig en toevoegde  aan een vloot van vijf 747-400F vliegtuigen.

 

 Global Supertanker Services kreeg eind juli 2017 van de U.S. Interagency Airtanker Board (IAB) toestemming om gedurende zeventien maanden natuurbranden in Amerika te bestrijden met de The Spirit of John Muir Die toestemming was nodig om in dat land zogenoemde CalFire contracten te kunnen sluiten met de United States Forest Service (USFS).  Die organisatie had echter alleen contracten voor vliegtuigen met een maximale bluscapaciteit van 18.900 l.
The Spirit of John Muir, de tot blusvliegtuig omgebouwde Boeing 747-400, kon echter tijdens een enkele run 72.000 l water en brandvertragend vloeistoffen   droppen. Het toestel kon door de hoge kruissnelheid (> 950 km/h) binnen 4,5 uur iedere brandhaard in Amerika bereiken en was binnen twintig uur overal ter wereld inzetbaar.