![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/06/High-res_P8_Germany_Coasta_l251407578_MR_0621-230x129.jpg)
BERLIJN – De Duitse Bundestag heeft ingestemd met de aankoop van drie extra P-8A maritieme verkennings- en aanvalsvliegtuigen. Hierdoor zal het aantal P8-A’s in Duitse dienst toenemen tot acht.
Inmiddels heeft het Amerikaanse ministerie van defensie ruim 750 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor de productie van de eerste vijf Duitse P-8A’s. Met deze eerste order was al een bedrag van 11,3 miljard euro gemoeid.
De eerste vijf vliegtuigen zullen onder de zogenoemde twaalfde Poseidon Lot 12 productieorder worden gebouwd en moeten uiterlijk 2025 geleverd worden. De Duitse regering tekende eind juni 2021 voor de aankoop van deze toestellen na goedkeuring door de exportcommissie van de Amerikaanse Senaat in maart van dat jaar.
De vliegtuigen moeten verouderde acht P3-C Orions gaan vervangen waarmee momenteel nog wordt gevlogen.
De Duitse marine wil na aankoop de toestellen laten voorzien van tactische open missie software. Daarnaast krijgen de vliegtuigen onder meer Wescam electro-optische en infrarood MX-20HD sensoren, een Raytheon AN/APY-10 radar, Deagel ALQ-240 voor de ondersteuning van elektronische maatregelen en BAE Systems AN/ALE-47 counter measures dispense systemen.
De P-8A is een missievariant van de Boeing 737-800NG en is ontworpen voor maritieme taken waaronder verkenning, onderzeebootbestrijding en aanvallen tegen oppervlakteschepen.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/03/High-res_323975_P8_Germany_RoughSeas_1083910916_MR_0621-1024x577.jpg)
Europa heeft veel te bieden ook op militair gebied en aan de kwaliteiten daar schort het niet aan @Anton, maar hoe verkoop je het product en hoe kun je de mensen aan de andere kant van de Grote Plas overtuigen dat het Europees product o o k aan hun eisen voldoet tegen een betaalbare prijs. Diesel onderzeeboten zijn stiller dan nucleaire boten weten ze bij onze Koninklijke Marine maar al te goed zelfs met de huidige Walrus onderzeeboten. Damen Shipyard heeft ook Stan Patrol vaartuigen aan de Canadezen en Amerikaanse kustwacht kunnen verkopen met een aangepaste bewapening en meest recent heeft men op basis van een Italiaanse fregat besloten schepen te laten bouwen die straks bij de US Navy onder de naam Constellation klasse ook zullen varen,
Over Engelse uitvindingen als het hoekdek en landings middelen voor vliegdekschepen maar te zwijgen die nu op menig US carrier te vinden is. Technologisch kan men veel, maar de marketing, de promotie zijn blijkbaar obstakels die er voor zorgen dat wij als Europeanen meer Amerikaanse materieel aanschaffen dan omgekeerd en dat is best jammer te noemen, om over gemiste kansen vanwege politieke en andere motieven maar niet te spreken zoals de Airbus A 330 MRTT, maar laten wij de moed niet zakken en hoop koesteren dat men in de States ook hier meer gaat “shoppen” en er een win-win situatie kan ontstaan.
@ Frans Eekhout
” . . . . harmoniseren, het is nu nog teveel versnipperd en dat komt de slagvaardigheid, doelmatigheid en effectiviteit niet ten goede !”
In die context is het m.i. niet echt erg te kiezen voor het Amerikaanse product, als dat goed en uitontwikkeld is.
Maar laten wij dan wel ook hier in Europa ervoor zorgen producten op de plank te hebben, die aantrekkelijk zijn voor de Amerikaanse- / wereldmarkt.
Neem bijv. onze Leonardo heli”s, Thales systemen om maar wat te noemen en blonken wij ook niet uit in de bouw van conventioneel aangedreven onderzeeërs?
…stamppot…
@J.P.M. Smit, ik ben het VOLLEDIG met je eens en je slaat de spijker op z’n kop. Nu werken Nederland en Duitsland OOK samen, de JSS Karel Doorman, die deels een helikopter carrier is, heb het tijdens SAIL Den Helder voor de vijfde keer bijna een dag lang mogen bezoeken en bezocht zelfs plekken waar ik voordien nog niet was geweest, wordt ook samen met onze Oosterburen gebruikt, en vergeet ook onze maritieme samenwerking met Belgie niet.
Duitsland heeft (nog) geen JSS en dus klopt men bij ons aan en kun je aan boord naast de Hollandse stamppot ook de Duitse Curryworst aantreffen. Samenwerken als het niet anders kan, want nogmaals zoals al ergens ander terecht opgemerkt, het maritieme luchtcomponent ontbreekt bij de Marine in Nederland op de NH helikopter na.. Misschien kunnen ze de exploitatiekosten samen delen. Aan boord van de AWACS E 3 Boeing 707’s zitten naast Duitse ook Nederlandse bemanningsleden, man/vrouw.
We zouden ook bij de aanschaf van militair materieel veel beter in Europa moeten samenwerken, en gaan harmoniseren, het is nu nog teveel versnipperd en dat komt de slagvaardigheid, doelmatigheid en effectiviteit niet ten goede !
Misschien een les voor de regering. Het defensiebeleid is al jaren twijfelachtig!
Misschien kunnen Nederlandse marinevliegers samen met de Duitse Marine gaan patrouileren. De P-8 Poseidon heeft namelijk een grotere reikwijdte dan de Orion.
In het Nationaal Militair Museum te Soesterberg staat al wel een Neptune en Atlantic, laten we het trio dan inderdaad completeren door de “Hollandse” Orion hier weer aan toe te voegen en er desnoods in het museum een speciale tentoonstelling aan te wijden met als motto : “De ogen van de vloot”. In deze tentoonstelling kan dan vertelt worden wat de geschiedenis en rol is geweest van het trio en waarom men zonodig de Orion moest uitfaseren en aan onze Oosterburen moest verkopen. Ik steun het idee van harte !
Goede opmerking. Zo’n kist, de Orion, hoort hier natuurlijk te staan!
Nederland is NOOIT echt defensie “minded” geweest en heeft men de afgelopen jaren TEVEEL op ALLE fronten Land- Luchtmacht én Marine bezuinigd zeg ik als ex- dienstplichtig militair met pijn in het hart ! Pas als een kwade genius het land dreigt plat te walsen, wordt men wakker, maar dan is het te laat ! De Orions hadden NOOIT weggedaan moeten worden, bijna was dat ook gebeurt met de veelzijdige JSS Karel Doorman en gelukkig zijn enkele Leopard tanks weer terug en mijns inziens zou inderdaad een samenwerking met Duitsland en de Poseidon een goede zaak zijn. Europa zou ook een variant op basis van de A 321 LR of XLR kunnen ontwikkelen, maar of men daar zin in heeft betwijfel ik, dus shoppen we weer bij de Amerikanen zoals ook dat het geval is met de F 35.
En wat is er van die Airbus concurrent van de P-8 Poseidon geworden? Veel gepraat, weinig concreets. Niemand heeft dat vliegtuig besteld. Het Europese smaldeel van de NATO raakt qua technologische innovatie kracht steeds verder achterop. En Nederland al helemaal. Maar goed; die Poseidon is momenteel erg ver vooruit. En heeft een reeks aan geïntegreerde wapensystemen. En wapensystemen integreren op een vliegtuigplatform; dat is in Europa altijd extreem traag. (Eerste AESA radar voor een Europese Eurofighter jet? Nog steeds in de aanloop fase. De Amerikanen zijn al bij de 7e generatie).
Vloot operaties zijn 3D, zei een Nederlandse admiraal nog in de nadagen van de koude oorlog, toen de NL Orion vliegtuigen zo nodig “moesten” worden afgeschaft. Er is overzicht in de lucht nodig, op het water en eronder. Momenteel is de lucht component weg, de rol van onderzeeboten daarom nog belangrijker. Maar of de onderzeeboten worden vervangen? Een HELE kabinetsperiode heeft men het besluit *alweer* vooruit geschoven. Dus: hoe het omgevingsbeeld opbouwen? Afhankelijk van de bondgenoten met hun Poseidons en onderzeeboten? Kunnen die altijd “leveren”? Woketopia.
Nu Nederland nog. Maar met partijen als DDR’666, de Groene Khmer, partij voor de dieren, de vijfde colonnebewegingen van erdogan in Nederland, denk en nida, dat zootje ongeregelde relschoppers zonder enige vorm van IQ van bij1 en eurofielen als volt zal het er helaas nooit van komen. Defensie is bij deze sukkels in slechte handen. Reden om woensdag niet op deze landverraders te stemmen.
Kan Nederland niet meedoen, net als de cargopool met A330MRTT?
Oh wacht, volgens mij wil bijna geen enkele politieke partij zich gaan houden aan de afgesproken 2% van het bbp.
ennnnnn komt er misschien een Orion terug naar Soesterberg???
[…] Het groene licht voor de Britse order werd in 2016 gegeven; de Noorse contracten werden in maart 2017 getekend. […]
[…] By Redactie […]