Edities

Piloot en Vliegtuig Editie 12-2024

In deze editie

Het was in oktober twintig jaar geleden dat de toen nieuwe vliegtuigfabrikant Quest voor het eerst vloog met de Kodiak 100. Een multifunctionele turboprop, geschikt voor korte starts en landingen van onverhard terrein. In 2018 volgde een verbeterde versie (Series II) en tegenwoordig verkoopt Daher – eigenaar van Quest – de Series III. We mochten deze Series III van heel dichtbij bewonderen, op de grond én in de lucht.

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

Vertraagde afleveringen bij Boeing en Airbus, langdurige reparaties en Aircraft On Ground door kwaliteitsproblemen met de motoren: het is inmiddels dagelijkse kost voor wie een luchtvaartmaatschappij runt. En dus weten ze daar sinds een paar jaar de telefoonnummers van wet leasemaatschappijen uit hun hoofd. SmartLynx is in Europa één van de belangrijkste spelers.

De Duitse vliegtuigfabrikant Elektra Solar heeft in oktober de papieren ontvangen om de Elektra Trainer in serie te mogen produceren. Het bedrijf ontwikkelde het elektromotor aangedreven ultralight vliegtuig met twee zitplaatsen uit de Elektra One, een eenpersoons toestel dat al sinds 2011 vliegt. De Elektra Trainer kan 2,5 uur vliegen en met extra batterijen zelfs 3 uur.

Vliegveld Leopoldsburg-Beverlo (EBLE) is deze maand onze bestemming in de serie ‘ongecontroleerde velden in Nederland en België’. Wie op Google Maps kijkt, stuit op een ‘geblurred’ veld. EBLE is een civiel veld, maar ligt binnen het belangrijkste militaire oefengebied van België. Het is de thuishaven van de Aeroclub Sanicole. De vliegclub runt het vliegveld én is organisator van de jaarlijkse Sanicole Airshow. 

Historie:
Wie vandaag de dag op een WACO-tweedekker stuit, heeft te maken met een echte klassieker óf een toestel uit de stal van een veel later opgericht bedrijf. Hoewel het huidige WACO Aircraft ook al ruim veertig jaar aan de weg timmert, gaat de historie van het oorspronkelijk bedrijf meer dan een eeuw terug. Ook uit de fabriek van het historische WACO zijn veel vliegtuigen bewaard gebleven.

Ongevalsanalyse:
In mei 2016 verongelukt een Airbus A320 van EgyptAir in de Middellandse Zee. Alle 66 inzittenden komen om. Het onderzoek naar de oorzaak levert een meningsverschil op tussen de Egyptische onderzoekers en de Franse onderzoeksinstantie BEA. Wanneer Egypte in oktober, ruim acht jaar na het ongeluk, het eindrapport publiceert, blijkt er nog steeds een verschil van inzicht. Is het een ongeval of een aanslag?   

Piloot en Vliegtuig is met ingang van het decembernummer vernieuwd! Dezelfde vertrouwde content uit de breedte van de luchtvaart, maar gestoken in een hedendaags jasje!

De online Piloot en Vliegtuig voor abonnees verschijnt uiterlijk donderdag 5 december.

Digitaal magazine

Het item dat je probeert te lezen is de digitale versie van een van de magazines van Piloot en Vliegtuig.
Digitale magazines zijn alleen toegankelijk voor print- en digitaal jaarabonnees van Piloot en Vliegtuig.

  • >> Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
  • >> Abonneer om onbeperkt digitale magazines te lezen

Digitaal jaarabonnement

Voor 104,95 per jaar sluit je een digitaal jaarabonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot jouw beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding