Elektriciteit en waterstof
Foto: magniX.

EVERETT – De Amerikaanse elektromotorfabrikant magniX heeft gesimuleerde hoogtetests voltooid met de magni650 elektrische voortstuwingseenheid (EPU) in NASA’s Electric Aircraft Testbed (NEAT). De magni650 presteerde daarbij volgens maxniX zonder noemenswaardige problemen op een gesimuleerde vlieghoogte op FL300 (9.144 m) met een maximaal continu vermogen van 700 kW (952 pk).

De prestaties van magniX’s EPU onder dergelijke gesimuleerde vluchtomstandigheden op hoogte tonen volgens de fabrikant aan dat het klaar is voor de vluchttestfase van NASA’s Electrified Powertrain Flight Demonstration (EPFD)-project.

In de volgende fase van EPFD wordt een van de vier turbinemotoren van het De Havilland Dash 7-testvliegtuig van magniX vervangen door een magni650, met testvluchten gepland voor 2026.

In de laatste fase van het programma wordt een tweede turbinemotor vervangen door een andere magniX aandrijflijn. Deze configuratie zal naar verwachting het brandstofverbruik met maximaal veertig procent verminderen tijdens een typische vlucht.

Sinds de lancering van de Samson batterijen eerder in 2024, met een hoge energiedichtheid en cycluslevensduur, biedt magniX naar eigen zeggen “een volledige elektrische aandrijflijnoplossing met een duidelijk pad naar ingebruikname”.