![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/11/Air-One-230x154.jpg)
TEL AVIV – De Israëlische start-up Airrev heeft vorige maand het tweede prototype van de Air One eVTOL naar de VS verscheept voor het uitvoeren van testvluchten. Het inmiddels Amerikaans geregistreerde toestel moet zowel Part 22 Light Sport Aircraft als Powered Lift Deel 21.17b gecertificeerd worden.
Airrev wil hiermee aanhaken bij de naderende MOSAIC-update van de huidige LightSport Aircraft (LSA)-regels, waardoor ook luchtvaartuigen als de Air One onder deze nieuwe regeling kunnen vallen.
Airrev denkt bij het concept in eerste instantie aan een tweepersoons eVTOL met een vliegbereik van 110 miles (177 km) op een enkele lading bij een kruissnelheid van 100 mph (161 km/h) en een topsnelheid van 155 mph (255 km/h). De aandrijving vindt plaats door vier elektromotoren. Met volle accu’s kan een uur worden gevlogen worden. De nuttige lading bedraagt naar verwachting 200 kg. In de One is een klein bagagevak voorzien met een hoogte en breedte van respectievelijk 55 en 35 cm en een diepte van 22 cm.
De Israëlische fabrikant voert sinds juli 2022 uitgebreide testvluchten uit met de eVTOL en verwacht de Air One in 2025 op de markt te kunnen brengen.