![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/10/wizz-air-a320neo-230x153.jpg)
CHARLEROI – Wizz Air en Airbus gaan samen proeven uitvoeren met duurzame vliegtuigbrandstof (sustainable aviation fuel, SAF). Hiermee loopt de naar eigen zeggen maatschappij voorop op de naleving van de toekomstige RefuelEU-regelgeving, die in 2025 van kracht wordt.
De International Air Transport Association (IATA) stelt dat SAF gedurende de hele cyclus tot 65% uitstoo treductie van broeikasgassen kan opleveren in vergelijking met gewone vliegtuigbrandstof. Het gezamenlijke initiatief is een illustratie van Wizz Air’s proactieve aanpak om het vliegvervoer koolstofvrij te maken in overeenstemming met de Europese Destination 2050-doelstellingen. Brussels South Charleroi Airport zal een belangrijke rol spelen bij de proefvluchten. De proefvluchten zullen op twee routes plaatsvinden: Charleroi-Boedapest en Barcelona-Boedapest.
Cepsa levert de SAF en op de luchthavens van vertrek staat World Fuel Services in voor de verdeling ervan. Tegen eind dit jaar moet alles operationeel zijn. Wizz Air zal op de luchthaven van Barcelona-El Prat ruim 16 ton pure SAF aankopen. Hiermee wordt een SAF-mengsel van maximaal 5 procent gemaakt.
Op de luchthaven van Charleroi zal een SAF-blend tot 10 procent gebruikt worden. Daarvoor is zo’n 18 ton pure SAF nodig. Beide blends werden gecertificeerd door de International Sustainability & Carbon Certification (ISCC EU).
Wizz Air vliegt vanaf Eindhoven naar zeventien Centraal-, Oost- en Zuid-Europese steden. Brussels South Charleroi Airport telt zestien WIZZ-bestemmingen. Wizz Air vliegt ook dagelijks tussen Brussels Airport en Boedapest.
De vloot van Wizz Air telt 224 Airbus A320’s en A321’s. Tijdens het vorige boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2024, vervoerde WIZZ ruim 62 miljoen passagiers.