![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/10/DHCanadair515_rescEU-scaled-1-230x153.jpeg)
BRUSSEL – De Europese Commissie, de regering van Canada en de Canadese fabrikant De Havilland Aircraft of Canada Limited (DHC) hebben na ruim twee jaar durende contractonderhandelingen een overeenkomst gesloten voor 22 DHC-515 Firefighters.
Voorafgaand aan de afronding van de onderhandelingen hadden meerdere landen in het kader van het Europese rescEU programma al meerdere voorlopige orders geplaatst.
In het verlengde hiervan kondigde DHC aan dat de naam van de DHC-515 Firefighter zou veranderen in De Havilland Canadair 515. Dit om de geschiedenis en het sentiment voor de naam “Canadair” in Europa te weerspiegelen.
De vanaf 2025 leverbare Canadairs krijgen Pratt & Whitney Canada PW123AF turboprop-aandrijving, een Collins Pro Line Fusion cockpit, grote brandstoftanks en de mogelijkheid in veertien seconden al ‘scoopend’ nieuw water in te nemen.
De capaciteit bedraagt 7.000 l tegen 6.000 l in de huidige CL-425’s. De toestellen worden daardoor volgens DHC vijftien procent effectiever dan de huidige CL-415-blusvliegtuigen. Ook kunnen de Firefighters worden uitgerust met sproeibomen om eventuele (olie)vervuiling te bestrijden.