![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/08/A321nei-KLM-RTO-230x144.png)
BRUSSEL – De European Cockpit Association (ECA) heeft de tweede editie van haar Social Rating of Airlines uitgebracht. KLM kwam naar voren als de beste luchtvaartmaatschappij om voor te werken, met een tevredenheidsscore van 97 procent, waarmee ze de regerend kampioen Air France (94 procent) voorbijstreefde. Piloten prezen KLM om haar uitstekende arbeidsomstandigheden en sterke arbeidsrelaties met de Nederlandse Pilotenvakbond VNV.
Andere hoog aangeschreven luchtvaartmaatschappijen zijn Icelandair (92 procent), Widerøe (91 procent), Austrian (84 procent) en TAP (84 procent), waarbij de laatste een opmerkelijke stijging van 15 procentpunt in tevredenheid zag.
Vergeleken met de editie van 2021 laat het onderzoek een daling zien in de algemene tevredenheid bij veel luchtvaartmaatschappijen. Piloten noemen langere werkuren, inflatie en post-COVID arbeidsonderhandelingen als belangrijke factoren achter deze daling. Hoewel sommige luchtvaartmaatschappijen lof kregen voor hun trainingsprogramma’s, worstelen velen nog steeds met het behoud van piloten op de lange termijn.
Ryanair (42 procent) wordt bijvoorbeeld nog steeds gezien als een ‘opstapje’ voor piloten, hoewel het een bescheiden verbetering liet zien, van ‘Social Misfit’ naar ‘Social Snail’.
Wizz Air kampt met vergelijkbare uitdagingen op het gebied van behoud van personeel, zoals blijkt uit getuigenissen van piloten. Ondanks dat het een snelle carrièreontwikkeling biedt, heeft de anti-vakbondshouding van Wizz Air het een ‘Social Misfit’-rangschikking opgeleverd.
Onderaan de ranglijst kregen Buzz (23 procent) en SmartLynx (20 procent) zware kritiek. SmartLynx werd bekritiseerd vanwege de slechte planningsstabiliteit en lage lonen, waarbij piloten benadrukten dat de luchtvaartmaatschappij uitzendbureaus buiten de EU gebruikt om regelgeving te omzeilen. Buzz, geplaagd door zelfstandigenpraktijken en een gebrek aan werknemersvertegenwoordiging, blijft ook worstelen met zijn arbeidsverhoudingen.
De ECA vertegenwoordigt 40.000 piloten in heel Europa, en heeft de Social Rating of Airlines ontworpen om transparantie te bieden over de werkomstandigheden van piloten, zodat ze weloverwogen carrièrebeslissingen kunnen nemen. Het is ook een graadmeter voor passagiers die begrijpen dat van A naar Z niet alleen gaat om de kosten van hun ticket, maar om mensen. Luchtvaartmaatschappijen worden gerangschikt in vijf categorieën: Social Excellence, Social Partner, Social Snail, Social Misfit en Social Junk.