Nieuws

PERTH – De in Zwitserland gevestigde fabrikant van elektrische vliegtuigen Smartflyer heeft een partnerschap aangekondigd met FlyOnE Sustainable Aviation, een elektrisch luchtvaart bedrijf in de Azië-Pacific regio. Beide bedrijven hebben een intentieverklaring ondertekend die moet leiden de aankoop van dertig Smartflyer SF1-vliegtuigen.

Smartflyer is in het Zwitserse Seizach sinds 2020 in de weer met de ontwikkeling van de hybride SF1. De kunststoffen hoogdekker zal worden aangedreven door een in de verticale staart sectie ingebouwde elektromotor die tijdens take off 160 kW (218 pk) levert en 120 kW (163,5 pk) continu. Smartflyer voorziet voor de SF1 een kruissnelheid van 120 kts (222 km/h) en een volledig elektrische vliegduur van 2,5 uur.

Met range extender kan het bereik worden opgerekt tot 830 km. De elektriciteit wordt dan tijdens de vlucht opgewekt door een in de neus gemonteerde 100 pk sterke Rotax 914 met Yasa-generator die de stroom doorgeeft aan een converter. Deze combinatie leidt volgens de producent tot vijftig procent minder uitstoot van koolstofdioxide. Op termijn wordt ook een waterstofvariant voorzien.

Smarflyer werkt momenteel ook aan op missies afgestemde aandrijflijn configuraties met behulp van een verwisselbare energie module in de neus. Deze zijngericht op uitbreiding van het Hybrid SAF bereik, en kunnen door de piloot in minder dan vijftien minuten worden aangesloten
Op termijn wordt ook een waterstof variant voorzien.

Volgens de initiatiefnemers wordt de SF1 8,25 m lang, 3,5 m hoog en krijgt het toestel een spanwijdte van 12,00 m. Gesproken wordt daarbij over leeggewicht van 1.000 kg bij een MTOW van 1.400 kg. Inbegrepen in het leeggewicht zijn de accu’s (3.000 cellen) die 160 kg wegen. Het toestel moet in 2030 op de markt komen.

FlyOnE heeft een Australisch netwerk van oplaadknooppunten voor elektrische vliegtuigen opgezet met vijf locaties die al actief zijn in twee staten. Ook zijn er meer dan veertig extra vertiport- en landingsbaanlocaties met geïntegreerde opvang en opslag van hernieuwbare energie in de pijplijn, om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar elektrische luchtvaartdiensten.