![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/tango-s7--230x115.jpg)
TORBEYEVO – Zaterdag (21 september) heeft de eerste vlucht plaats gevonden van het door S7 Group ontwikkelde Tango-lesvliegtuig. Dat gebeurde op het vliegveld Torbeyevo in de regio Moskou.
De S7 Tango is een volledig composiet trainingsvliegtuig met vier zitplaatsen, zowel ontworpen voor de initiële opleiding van piloten in de burgerluchtvaart als voor particulier passagiersvervoer. De cockpit biedt plaats aan een instructeur en piloot of aan twee piloten en twee passagiers. De ontwikkeling van het vliegtuig begon in het voorjaar van 2023 en wordt uitgevoerd op de technische basis S7 in Torbeyevo
Het opgegeven bereik van de S7 Tango is 1.100 km bij een kruissnelheid van 235 km/h en een MTOW van 1.150 kg. Het toestel heeft een vast landingsgestel, een spanwijdte van 12 m en een lengte van 8,2 m. Het vliegtuig heeft voor het opstijgen en landen een afstand van 550 m nodig.
De Tango wordt aangedreven door een 5,2-liter UL520is zescilinder motor van het Belgische bedrijf ULPower Aero Engines, die 200 pk ontwikkelt. Parallel aan de ontwikkeling van het vliegtuig ontwerpt de S7 Group echter een eigen zuigermotor met een vergelijkbaar vermogen om deze geïmporteerde motor te kunnen vervangen. Die nieuwe motor wordt momenteel al getest.
Naast de S7 Tango worden momenteel in Rusland nog twee vliegtuigen voor initiële vliegtuigen ontwikkeld: de Duitse RED A03T V12 aangedreven Yak-152 (PJSC Yakovlev) en de UTS-800 met General Electric turbopropaandrijving. Als deze trainingsvliegtuigen in serieproductie worden genomen, moeten ze ook worden uitgerust met Russische motoren.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/s7-tango-training-aircraft_1.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/s7-tango-training-aircraft-cockpi.jpg)