![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/07/N219-230x230.jpg)
SINAR HARAPAN – Het Indonesische luchtvaartconglomeraat PT Dirgantara Indonesia (PTDI) gaat uit de in 2020 gecertificeerde N219 turboprop een amfibische variant ontwikkelen die na certificatie in 2027 op de markt moet komen.
Bij de ontwikkeling van de drijvervariant zullen de prestaties van de basisversie van de door twee 845 pk sterke Pratt & Whitney PT6A-42-turboprops aangedreven Nurtanio worden verhoogd. Daarbij zal het maximale startgewicht (MTOW) toenemen van 6.700 kg naar 7.030 kg en het laadvermogen van 1.550 kg naar 1.900 kg. In amfibische uitvoering zal het vliegtuig maximaal 1.300 kg kunnen meenemen, in goederen of in de vorm van maximaal zeventien passagiers.
De watervariant moet een kruissnelheid kunnen halen van maximaal 296 km/h op FL100 (3.048 m) bij een maximaal bereik van 231 km. Om op te stijgen vanaf water is een startaanloop van 1.400 m nodig, terwijl het toestel na de landing na 760 m moet gaan dobberen.
De 600 kg wegende drijvers van composiet worden door PTDI in samenwerking met Aerocet ontwikkeld. Deze Amerikaanse drijverfabrikant hoopt in 2026 de internationale standaardcertificering te verkrijgen van de Federal Aviation Administration (FAA).
Het ontwikkelingsprogramma maakt deel uit van het initiatief van het Indonesische ministerie van Nationale Ontwikkelingsplanning/Bappenas, en is bedoeld om de connectiviteit en de (toeristische) economie in afgelegen gebieden te verbeteren.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/07/N219-A.jpg)