Nieuws
TC-LLB Boeing 787-9 Dreamliner - Turkish Airlines

SCHIPHOL – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom (LOD) opgelegd aan Turkish Airlines omdat deze op Schiphol ongeoorloofd gebruik heeft gemaakt van de ingebouwde, vervuilende hulpmotor (de auxiliary power unit, APU) terwijl er schonere alternatieven beschikbaar waren op het platform.

Bij elke volgende overtreding die de ILT constateert, verbeurt Turkish Airlines een dwangsom van 2.500 euro tot een maximum van 50.000 euro, aldus de ILT. De LOD wordt opgelegd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Indien nodig kan de inspectie een nieuwe, eventueel hogere LOD opleggen aan de luchtvaartmaatschappij.

Tot nog toe ontvingen in totaal acht luchtvaartmaatschappijen, een grondafhandelingsbedrijf en luchthaven Schiphol een waarschuwing van de inspectie in verband met het onrechtmatig gebruik van APU’s.

De inspectie constateert dat haar controles hebben geleid tot een verbetering in de naleving van de regels voor het APU-gebruik op Schiphol. Ook werkt de luchthaven Schiphol er aan om op meer platforms schonere alternatieven beschikbaar te stellen. Niettemin werd in februari 2024 opnieuw ongeoorloofd gebruikgemaakt van de APU door KLM. Hierdoor verbeurde KLM – net als Turkish Airlines – een dwangsom van 2.500 euro. Ondanks deze nieuwe overtreding, ziet de ILT bij KLM een verbetering in de naleving.

Schadelijke uitstoot
Een vliegtuig heeft ook wanneer het stilstaat op een opstelplaats van de luchthaven energie nodig. Deze energie wordt onder andere gebruikt voor elektriciteit en airconditioning aan boord. Hier wordt vaak de ingebouwde APU voor gebruikt. De APU werkt op kerosine en veroorzaakt schadelijke uitstoot van onder andere stikstofoxiden, zwaveldioxiden en (ultra)fijnstof. In het belang van de luchtkwaliteit moet de APU daarom zo min mogelijk aan staan.

Het gebruik van de APU staat beschreven in het luchthavenverkeerbesluit Schiphol, de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol en Aeronautical Information Publication. Een vliegtuig dat niet voor langere tijd stilstaat, heeft altijd stroom nodig. Vliegtuigen mogen deze APU echter alleen gebruiken als er geen schonere alternatieven voorhanden zijn. Zoals een installatie voor de airconditioning (pre-conditioned air unit, PCA), een vaste stroomaansluiting (fixed power unit, FPU) of een mobiele stroomvoorziening (ground power unit, GPU). De ILT handhaaft op deze regelgeving.

De APU mag ook worden ingezet bij bepaalde weersomstandigheden, bijvoorbeeld bij zeer lage of hoge temperaturen. Vlak vóór vertrek van de opstelplaats of net ná aankomst mag de APU ook worden gebruik