Nieuws
Beeld: LVNL

SCHIPHOL – Kleine vliegtuigen mogen ten noorden en westen van Schiphol minder hoog vlieger om ‘botswaarschuwingen’ bij het grote vliegverkeer te voorkomen. Luchtverkeersleiding Nederland (LNVL) heeft daarvoor per 13 juni het luchtruim aangepast. De nieuwe maximale vlieghoogte voor de general aviation in gebied bedraagt nu 1.300 ft (396 m).

Het luchtruim was zo ontworpen dat de kleine luchtvaart en de commerciële luchtvaart elkaar in de buurt van Schiphol verticaal tot 500 ft (152 m) mochten naderen. Dat leidde volgens LVNL echter geregeld tot automatische meldingen van het Traffic Collision Avoidance System (TCAS) in de cockpit van commerciële vliegtuigen.

Uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) blijkt dat bij een verticale afstand van 700 ft (213 m) of meer geen TCAS-meldingen ontstaan. Daarom geldt in het aangewezen gebied bij Schiphol voor de general aviation nu een maximale vlieghoogte van 1.300 ft (213 m), in plaats van 1.500 ft (457 m).