Nieuws
Foto: NL EASP AIR/Ben Ullings.

SCHIPHOL-OOST – Het op Schiphol-Oost gevestigde NL EASP AIR heeft opnieuw een contract in de wacht gesleept voor een meerjarige maritieme surveillance op lange afstand. Het derde FRONTEX contract werd in 2021 gegund.

Het raamcontract, uitgegeven door de Europese Commissie/EU FRONTEX Grens- en Kustwacht, heeft een waarde van 112 miljoen euro, waarvoor slechts drie dienstverleners uit de EU zijn geselecteerd. Een aanvullend midrange tendergedeelte van 50 miljoen euro is momenteel nog in behandeling.

“Sinds 2016 is NL EASP AIR voor de vierde keer geselecteerd voor deze reeks Raamcontracten. Alleen het ESAO uit Malta (ex DEA) en NL EASP AIR hebben deze mijlpaal bereikt en wij feliciteren onze Britse collega’s dan ook met deze mijlpaal. Wij zijn zeer dankbaar voor de vertrouwen dat FRONTEX in mijn team heeft getoond”, zegt Pieter Voeten, oprichter en ceo van NL EASP AIR.

Onder dit contract zal NL EASP AIR zijn drie Do328-100 turboprop Maritime Patrol Aircraft (MPA) inzetten die zijn uitgerust met maritieme bewakingssensoren, radar en dubbele SatCom-systemen. Voor zoek- en reddingstaken (SAR) is elke Do328 MPA is uitgerust met drie reddingsvlotten die elk plaats bieden aan zeventien personen.

De omvang en het laadvermogen van elke MPA biedt FRONTEX de mogelijkheid om verschillende waarnemers van de lidstaten en FRONTEX in te zetten, om zo deel te kunnen nemen aan surveillance en SAR missies.

Naast de huidige vloot van Do328 MPA’s zal NL EASP AIR de capaciteit van zijn Special Mission Aircraft vloot vergroten (ISR, passagiers en vracht) in samenwerking met haar Amerikaanse partner Berry Aviation uit Texas.

NL EASP AIR is een volledig Nederlandse dienstverlener op het gebied van Maritime Patrol, kustwacht-, Search and Rescue (SAR) en Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) operaties. Deze ondersteuning vanuit de lucht wordt geleverd met Special Mission Aircraft (turboprops en jets) en geavanceerde sensoren en systemen.