![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/05/ecoDemonstrator_2024-230x153.jpg)
SEATTLE – Boeing test drie dozijn technologieën in het kader van zijn ecoDemonstrator-programma. Daarvoor zet de fabrikant vanaf deze maand een Boeing 777-200ER (Extended Range) in.
Tijdens de tests wordt onder meer onderzoek gedaan naar het taxiën op één motor en het mogelijk maken van digitale taxiklaringen om het brandstofverbruik te verminderen en de veiligheid te vergroten. Bij digitale klaringen wordt de werklast van piloten verminderd. Ook worden steilere glijpaden en een continue afdaling onderzocht om het vliegtuiggeluid, brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen.
Tevens zal gekeken worden naar het gebruik van afvalbeperkende materialen als lichtere, recycleerbare en duurzamere vloerbedekkingen en plafondpanelen van gerecyclede koolstofvezel, beide gemaakt met 25 procent biohars.
Andere tests hebben te maken de cabine. Zo wordt de isolatie aangepakt om de cabine stiller te maken en de luchtvochtigheid en temperatuur te reguleren. In de economy- en businessclassstoelen worden sensoren ingebouwd die detecteren hoe iemand zit tijdens het taxiën, opstijgen en landen. Boeing bouwt verder nog een contactloos waterbesparend toilet in en probeert technologieën uit die de cabineservice efficiënter maken en voedselverspilling verminderen.
…en twee keer met een SIA 727-200 Advanced, wat op zich een mooi en comfortabel toestel is, maar het vaakst met de enige echte Queen of the Skies, misschien wel Boeing’s beste straalvliegtuig om er snel en comfortabel mee te vliegen en mooi om er naar te kijken.
…En na al die test zorgen dat bij de huidige productie van bestaande MAX en 787 toestellen OOK goed getest wordt of de vliegtuigen die men nu maakt wel veilig en honderd procent luchtwaardig zijn, want daar heeft het bij Boeing in ruime mate aan ontbroken. Testen mag, maar doe het dan ook ruim en op alle fronten goed en niet alleen bij nieuwigheden in een 777 testtoestel waar men pas later in bestaande of toekomstige Boeing’s zoals de 777 X en 737 opvolger nog iets van terugziet.
“Boeing vliegtuigen, je moet er maar mee willen vliegen”, zou een slogan kunnen zijn…
die anno 2024 meer dan ooit de lading dekt.
A propos, ik heb menige keer met een Boeing gevlogen van een 737, 747, 767 en 787, dus vliegen met een Boeing is mij niet vreemd en dat geldt ook in zekere zin voor een enkele Airbus.