![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/05/cover-1-475x625.jpg)
In deze editie
Issoire Aviation, gevestigd op het vliegveld van Issoire-Le Broc in de Franse Auvergne, biedt een compleet assortiment lichte vliegtuigen aan. Onder de merknaam ‘Avions Philippe Moniot’ (of APM) zijn momenteel drie modellen in productie: de APM20 Lionceau (tweezitter), de APM30 Lion (driezitter) en de vierpersoons APM41 Simba. Wij mogen deze keer op pad met het leeuwenjong Simba.
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
De Gulfstream G700 vloog op 14 februari 2020 voor het eerst. Het duurde vervolgens ruim vier jaar voordat het nieuwe paradepaardje bekroond werd met een typecertificaat van de Amerikaanse toezichthouder FAA. In aanloop naar die certificatie eind maart van dit jaar werden al tientallen jets gebouwd, zodat kopers niet nog langer hoeven te wachten.
Pilotenvakbonden, waaronder de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers (VNV), verzetten zich wereldwijd tegen het concept van één piloot in de cockpit. Regelgevers en vliegtuigfabrikanten onderzoeken namelijk de mogelijkheden om het werk meer door machine en minder door mens te laten uitvoeren. Hoe staat het met deze technologie en wat hebben piloten erop tegen?
We vervolgen onze tocht langs ongecontroleerde vliegvelden en vliegen van Zeeland naar België. Daar strijken we neer op Amougies Airfield (EBAM). Bij aankomst wacht direct een verrassing: er wordt hier geen start- en landingsgeld in rekening gebracht! Let op: er geldt een maximaal startgewicht van 600 kg en het vliegveld is van dinsdag tot en met donderdag voor vlieggasten gesloten.
Historie:
In 1968 vormden West-Duitsland, Nederland, België, Italië en Canada de werkgroep MRA, later MRCA (Multi Role Combat Aircraft). Het doel? Een vervanger ontwerpen voor de Lockheed Starfighter. Het pan-Europese initiatief leidde tot de komst van de Panavia Tornado, maar voordat dit multifunctionele gevechtsvliegtuig voor het eerst het luchtruim koos, waren België en Nederland al gevlogen.
Ongevalsanalyse:
Op 22 mei 2020 verongelukte een Airbus A320 van Pakistan International Airlines (PIA) in Karachi, Pakistan. Na een buiklanding maakte het toestel een doorstart, maar bij de eindnadering kwam de A320 neer in een woonwijk. In totaal kwamen 98 personen om het leven, waaronder één iemand op de grond. Piloot en Vliegtuig las het eindrapport van dit bijzondere ongeval.
De online Piloot en Vliegtuig voor abonnees verschijnt uiterlijk vrijdag 10 mei.
Digitaal magazine
Het item dat je probeert te lezen is de digitale versie van een van de magazines van Piloot en Vliegtuig.
Digitale magazines zijn alleen toegankelijk voor print- en digitaal jaarabonnees van Piloot en Vliegtuig.
- >> Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- >> Abonneer om onbeperkt digitale magazines te lezen
Digitaal jaarabonnement
Voor 104,95 per jaar sluit je een digitaal jaarabonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot jouw beschikking waar en wanneer je maar wilt!