![Distributed Electric Propulsion](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/05/NLR-230x154.jpg)
TARANTO GROTTAGLIE – Een schaalmodel van een bij het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) ontwikkeld nieuw configuratievliegtuig met gedistribueerde elektrische voortstuwing (Distributed Electric Propulsion, DEP) heeft vrijdag (3 mei) succes zijn eerste vlucht van tien minuten uitgevoerd vanaf Aeroporto di Taranto-Grottaglie in het zuiden van Italië.
Het schaalmodel met een spanwijdte van 4 m, een startmassa van 167 kg en een kruissnelheid van 100 kts (180 km/h) werd door een NLR-piloot vanuit een ‘cockpit’ op de grond bestuurd, daarbij geholpen door een op de staart gemonteerde camera die naast instrumentmetingen ook visuele feedback gaf om de navigatie te begeleiden.
De volgende vluchten zullen erop gericht zijn het vliegtuig te kwalificeren voor meetvluchten, waarbij dynamische manoeuvres zullen worden uitgevoerd. Het NLR wil het potentieel van DEP-technologie verkennen voor toepassing in grote passagiersvliegtuigen die minder energie verbruiken tijdens een vlucht. De vliegtesten met het schaalmodel richten zich op de dynamische aspecten van de technologie.
Het NLR wil met het project onder meer onderzoeken welke besturingsalgoritmen de grootste voordelen opleveren, of het vliegtuig effectief bestuurd kan worden door differentiële stuwkracht op de motoren en hoe het vliegtuig dynamisch reageert op externe prikkels.
Het NLR voerde ook in april 2022 testvluchten uit met een tweemotorige Scaled Flight Demonstrator.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/05/NLR2-1024x576.jpg)
“of het vliegtuig effectief bestuurd kan worden door differentiële stuwkracht op de motoren ”
Waar we al in 2009 een elektrisch aangedreven 14,99 meter kruiser in de vaart brachten die met stuwdruk verdeling over de beide motoren werd gestuurd en dus geen roeren had, is het vreemd te lezen dat in de luchtvaart deze wijze van besturing nu nog bestudeerd moet worden.