![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/RX4HEl-230x135.jpg)
FRIEDRICHSHAFEN – De dertigste editie van de General Aviation vakbeurs trok dit jaar 31.500 bezoekers (waarvan 53 procent gebrevetteerd) uit 81 landen. Ze konden zich vergapen aan ruim 270 vliegtuigen en helikopters. Ook konden ze hun licht opsteken bij de 658 standhouders uit 38 landen. De meest opmerkelijke standhouder was de Chinese vliegtuigfabrikant Rhyxeon Aicraft Industry.
Het Chinese bedrijf presenteerde voor het eerst in Europa een trio elektrisch aangedreven vliegtuigen in de vorm van de RX1E, de RX1E-S en de RX4HE.
Bij de RX1E moet gedacht worden aan een tweepersoons hoogdekker die wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 50 kW (68,1 pk) en 30 kW (41 pk) continu.
Het driedelige accupakket heeft een capaciteit van 34,56 kWh en weegt 165 kg. De accu’s kosten 35.000 euro en kunnen tot duizend keer worden opgeladen voordat ze moeten worden vervangen. Ze kunnen door piloten op de grond binnen tien minuten gewisseld worden.
Door tijdens een vlucht iedere vijf minuten tussen de batterijen te schakelen, kan volgens Rhyxeon tot 2,5 uur gevlogen worden. Hierdoor kan bij een kruissnelheid van 120 km/h een afstand van maximaal 280 km non stop worden overbrugd. De tweezitter heeft een MTOW van 630 kg bij een nuttige lading 160 kg. De standaardversie is leverbaar vanaf 150.000 euro.
De RX1E-S is een drijvervariant met een MTOW van 650 kg die wordt aangedreven door een elektromotor met een motorvermogen van 80 kW (109 pk)
Van de vierpersoons RX4E was al bekend dat dit toestel eind oktober 2019 al een eerste testvlucht uitvoerde. Dit uit koolstofvezel opgetrokken vliegtuig weegt leeg 860 kg en heeft een MTOW van 1.260 kg bij een lengte van 8,4 m ben een spanwijdte van 13,5 m.
De 70 kW accu’s maken een vlucht van 300 km mogelijk waarbij 1,5 uur gevlogen kan worden met een kruissnelheid van 200 km/h. Het vliegtuig is ook geschikt voor gebruik op gravel- en grasbanen.
Het in Friedrichshafen opgestelde toestel was echter de brandstofcel aangedreven RX4HE variant met een 120 kW (163 pk) sterke elektromotor voor het brandschot. Het toestel steeg op 29 januari 2024 voor het eerst op vanaf Shenyang Faku-Caidu Airport.
Foto’s: Ruud Vos
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/RX1E-1024x581.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/RX1E-S-1024x515.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/h2ga_jpg-1024x588.jpg)
De RX4HE B-OFKU vloog op 29 januari 2024 voor het eerst. (Foto: Rhyxeon Aicraft Industry)