![Diamond eDA40](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/eDA40-230x84.jpg)
DUBENDORF – Diamond Aircraft en Lufthansa Aviation Training (LAT) hebben tussen 10 en 12 april operationele evaluaties uitgevoerd met de volledig elektrische eDA40. Er werden vijf vluchten uitgevoerd waarbij vier LAT-piloten betrokken waren. Daarbij werd nauw samengewerkt met het team van Diamond Aircraft Austria, bestaande uit ingenieurs en testpiloten ter plaatse.
De feedback van de piloten van LAT is volgens Diamond ‘van onschatbare waarde’. De piloten waren verbaasd hoe gemakkelijk het vliegtuig te bedienen is en hoe vergelijkbaar het is met de ‘gewone’ DA40 NG. Het viel hen ook op dat het vliegtuig niet alleen een lager geluidsniveau heeft tijdens het voorbijvliegen, maar ook ‘verrassend stil’ is in de cockpit.
De resultaten helpen Diamond Aircraft om het e-vliegtuig voor vliegtraining verder te ontwikkelen en tegelijkertijd gegevens te verschaffen bij het onderzoeken hoe een gemengde trainingsvloot van eDA40’s en conventionele Austro Engine aangedreven DA40 NG’s het beste kan worden beheerd.
De eDA40 is uitgerust met een Safran ENGINeUS-motor met een vermogen van 130 kW (177 pk), een Garmin G1000 NXi-cockpit en kan vooralsnog tot negentig minuten vliegen. Volgens Diamond vallen de operationele kosten tot veertig procent lager uit dan bij vliegtuigen met traditionele verbrandingsmotoren.
Diamond verwacht de certificatie van de eDA40 in 2025.