Nieuws
Basler Turbo Conversions.
Foto: Basler Turbo Conversions.

WASHINGTON – De exportcommissie van de Amerikaanse senaat heeft toestemming verleend aan de Argentijnse overheid om een onbekend aantal Basler BT-67 Turboprop Dakota-varianten te gaan bestellen.

De Basler BT-67’s zullen worden ingezet door de Fuerza Aérea Argentina vanaf Rio Grande in Zuid Argentinië, terwijl het type tijdens het zomerseizoen naar Petrel op Antarctica zal gaan. De tweede BT-67 zal naar verwachting in 2025 of 2026 worden aangeschaft.

De Argentijnse regering kan daarnaast na ondertekening reservemotoren en logistieke- en trainingsondersteuning met een contractwaarde van 143 miljoen dollar tegemoet zien.

De Basler-varianten zijn uitgerust met 1.200 pk sterke Pratt & Whitney PT6A-67R turbopropmotoren waarmee kruissnelheden mogelijk zijn van 205 kts (380 km/h) bij een vliegbereik van 950 nm (1.780 km) en een nuttige lading van 6.350 kg.

De klassieke, door 700 pk sterke zuigermotoren aangedreven DC-3 heeft volgens Basler een vliegbereik van 1.160 nm (2.148 km), een kruissnelheid van 173 kts (320 km/h) en een nuttige lading van 4.108 kg).

10 reacties op “Argentijnen mogen ‘moderne’ turbo DC-3 bestellen

  1. “Old soldiers never die”, is een bekende Engelse spreuk of gezegde en dat geldt voor deze gemoderniseerde en tweede leven DC 3 die tenminste nog gaat en kan vliegen, bij de DDA is het straks maar afwachten of hun DC 3 nog blijft vliegen, en de B 52. Iconische toestellen als een kat met zeven of meer levens… En wie zegt dat oud, oud is als je nog sterk genoeg bent om (nieuwe) taken voort te zetten in een nieuw jasje en dat geldt soms ook voor sommige mensen…
    Dit noemen ze pas Duurzaam vliegen en niet meteen afdanken, maar de techniek benutten in zijn beste vorm in het land van onze charmante Koningin Maxima..

  2. Herman Wessels schreef:

    Het zijn originele DC3 toestellen, gebouwd gedurende WW2. De airframe wordt ge-“zero timed”, alle mechanische en hydraulische componenten herbouwd of vernieuwd, complete nieuwe elektrische en elektronische componenten, nieuwe avionics en dan de nieuwe turbo-prop motoren. De conversies zijn ontwikkeld door Bassler c. a. 30 jaar geleden en er vliegt een aantal van die kisten al jaren probleemloos rond.

  3. Jelle schreef:

    Deze dc-3, s zijn gewoon oude warbirds zo hebben ze that,s all brother het leidende vliegtuig op d,day ook weer gevonden die stond in de boneyard bij basler

  4. Arnoud schreef:

    Oude dc3 airframes die door basler worden verlengd en omgebouwd voor turboprop motoren. Dus je vliegt dadelijk met een nieuwe kist met 0 uren er op, maar wel al 80 jaar oud.

  5. Jo Sieben schreef:

    The Skytrain is still alive…
    One of the best airplanes ever built.

  6. Jan schreef:

    @Vicent het zijn geen nieuwe DC-3’s maar gemodificeerde DC-3’s

    https://www.baslerturbo.com/

  7. Michiel schreef:

    Dit is prachtig. Wordt deze kist weer opnieuw in productie genomen? Welke fabriek gaat ze dan maken?

  8. Pieter schreef:

    Het zijn originele DC-3 frames met turboptop motoren.

  9. Vincent schreef:

    Super dat de DC-3 nog geproduceerd wordt ja, met extra nieuwe motoren!!
    Van waar deze hernieuwing?
    Wie produceert deze DC-3?