![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/03/tamarack-230x153.jpg)
SANDPOINT – De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) en de Federal Aviation Administration (FAA) hebben eerdere conclusies over de oorzaak van het verongelukken van een Cessna Citation CJ1 in 2018 teruggedraaid.
In dat jaar werd een tijdelijk vliegverbod opgelegd voor Cessna Citations die waren voorzien van Tamarack Active Winglets. De aanleiding werd gevormd door vijf incidenten waarbij Citations met deze later aangebrachte winglets onverwachte rolbewegingen maakten. Ook werd onderzocht of in 2018 een dodelijk ongeluk nabij Memphis met een Citation Jet van dit type mogelijk veroorzaakt werd door dit type winglets.
Aanvankelijk werd geïmpliceerd dat problemen met de Tamarack Active Winglets het ongeval hadden veroorzaakt, maar de FAA en NSTB hebben dat standpunt gewijzigd. Dat gebeurde na evaluatie van nieuwe informatie en het corrigeren van feitelijke fouten die werden uiteengezet in een verzoekschrift dat tot heroverweging ingediend door de Tamarack Aerospace Group.
De bij Tamarack Aerospace ontwikkelde ‘active load alleviation’ (Atlas) winglets zijn bijzonder omdat bij het aanbrengen ervan de vleugelstructuur niet wordt versterkt. Tamarack monteert deze winglet in combinatie met een Tamarack Active Camber Surface (TACS) die het extra gewicht van de winglet neutraliseert.