Nieuws
Boeing and Ethiopian Airlines announced today an agreement for the East African airline to purchase eight 777-9 passenger airplanes and the potential for up to 12 additional jets. (Image: Boeing)

ADDIS ABABA – Ethiopean Airlines heeft dinsdag (5 maart) bij Boeing acht 777-9 passagiersvliegtuigen besteld en opties genomen op nog eens twaalf vliegtuigen van dit type. Een mogelijke leveringsdatum werd niet bekendgemaakt.

De selectie van de 777-9 door Ethiopië Airlines maakt de luchtvaartmaatschappij de eerste 777X-klant in Afrika en bouwt voort op een historische order uit november 2023, toen het bedrijf ervoor koos de vloot de moderniseren en uit te breiden met voor elf 787 Dreamliners en twintig 737 MAX-vliegtuigen.

De nieuwe 777X combineert volgens Boeing ook het beste van de 777- en 787 Dreamliner-cabines. Passagiers profiteren van een grote, ruime cabine, grote bagagevakken, grotere ramen voor een uitzicht vanaf elke stoel, betere cabinedruk en luchtvochtigheid in de cabine, minder geluidsoverlast en een soepelere vlucht.

Boeing verkocht tot op heden 461 varianten van de 777X aan onder meer Emirates (205), Qatar (74) en Etihad (25). De 777-8X gaat plaats bieden aan 350 passagiers die over een afstand van 9.300 nm (17.220 km) vervoerd kunnen worden. De grotere 777-9X heeft ruimte voor 400 passagiers en krijgt een vliegbereik van 8.200 nm (15.185 km).

3 reacties op “Ethiopean eerste Afrikaanse klant Boeing 777-9

  1. Anton S. schreef:

    Prangender is de vraag wat een land, met een Bbp per inwoner per jaar $ 390 [bron Wikipedia], met 31 lange afstand vliegtuigen moet? Willen ze à la bijv. Turkish, Emirates of Quatar ook zo’n wereldmaatschappij opzetten?
    Hebben ze daar niet investeringsbehoeften die direct bijdragen aan de ontwikkeling van hun economie?

  2. Timothy schreef:

    ethiopian airlines moet ook de airbus 330neo bestellen ter vervanging van zijn boeng 777 geen nieuwe boeing 777x bestellen

  3. De 777 X is al net zo’n soap als de 737 MAX. Vraag mij af wie er nog geloof in hecht dat de Triple Seven X er ooit nog van komt, of is er nog hoop dat dit toestel nog eens wél veelvuldig het luchtruim zal kiezen, veel later dan men lief is…?