![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/02/Press-Release_10-more-preorders-LYTE-Aviation-230x101.jpeg)
LONDEN – De Britse nieuwkomer Lyte Aviation gaat naast de LA-44 SkyBus en de Skytruck ook een negentienzitter aan het programma toevoegen: de LA-44 X Prime. Lyte heeft inmiddels een Zuid-Koreaanse ‘pre-order’ op zak voor drie toestellen van deze nieuwe typevariant.
De order voor de X Prime werd geplaatst door start-up Ghenus Air, die daarnaast ook tekende voor vier SkyBussen, waarin plaats is voor veertig passagiers, en een trio Skytrucks.
De LA-44 X Prime ktijgt net als beide andere varianten een tandem kantelvleugelontwerp. Ze zullen worden aangedreven door vier conventionele turbinemotoren, die draaien op duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), aangevuld met vier elektromotoren aan de vleugeltips voor controle en stabiliteit, aangedreven door waterstofbrandstofcellen.
Ook het vliegbereik (1.000 km) en de maximale snelheid (300 km/h) van de X Prime komt overeen met de andere twee Lyte-modellen. Lyte lanceerde het (hybride) eVTOL LA-44 SkyBus- en SkyTruck-programma eind maart 2023 .
Waarom zo ingewikkeld?
SAF als vliegtuigbrandstof wordt gemaakt met in de industrie, of bij energiecentrales afgevangen Co2 en met groene stroom gemaakte waterstof.
Waarom dan nog apart waterstof en brandstofcellen aan boord om stroom te maken voor elektromotoren. Dat kun je dan veel efficiënter met een wat forsere ook op SAF gestookte APU doen.
SAF is bovendien een veel eenvoudiger manier om energie aan boord mee te nemen dan waterstof.
En omdat de in SAF toegepaste Co2 feitelijk “tweedehands” is breng je er geen nieuwe Co2 mee in de atmosfeer.