Nieuws

GAP TALLARD – De Franse start-up Beyond Aero (BYA) heeft op 8 februari 2024 in het zuiden van Frankrijk de eerste testvlucht uitgevoerd met een waterstof-elektrisch aandrijfsysteem dat is ingebouwd in een SPYL-XL ultralight van G1 Aviation.

De 85 kW (116 pk) sterke elektromotor van dit tot ‘Bleriot’ omgedoopte testtoestel wordt daarbij aangedreven door gasvormige waterstof die twee derde van het motorvermogen levert en een derde afkomstig uit batterijen. De 1,2 kg waterstof wordt onder een druk van 340 bar. opgeslagen in drie tanks
Voorafgaand aan de eerste vlucht werd het aandrijfsysteem drie maanden lang op de grond getest waarbij in een testopstelling 170 kg stuwkracht werd gerealiseerd.

Na de eerste succesvol verlopen testvlucht werden tien starts en landingen uitgevoerd, gevolgd door twee langere vluchten. Daarbij werd op een vlieghoogte van 700 m een snelheid opgetekend van 110 km/h. Volgens Beyond Aero bewijzen de proefvluchten de haalbaarheid van de door hen uitgedachte en geteste aandrijflijnarchitectuur die zeven keer efficiënter is dan door Li-Ion accu’s aangedreven motoren.

De aandrijflijn van de Bleriot vormt de opmaat voor de BYA ‘One’, een zespersoons zakenjet die aangedreven zal worden door twee waterstof aangedreven elektromotoren met een gezamenlijke vermogen van 800 kW (1.089 pk). Dat toestel moet na een startaanloop van 850 m op kruishoogte een snelheid van 310 kts (676 km/h) op FL300 (9.100 m) gaan optekenen. Tijdens take off en de daaropvolgende klimvlucht wordt met ingeschakelde batterijen 80 kW (109 pk) extra vermogen gegenereerd.

Er wordt uitgegaan van 150 kg waterstof in gasvorm die onder een druk van 700 bar wordt opgeslagen in acht cilindervormige tanks die in de romp van het vliegtuig worden geintegreerd. Met die waterstofvoorraad wordt een vliegbereik voorzien van 800 nm (1.500 km) bij een vermogen/gewichtsverhouding van 3,5 kW/kg.

BYA heeft naar eigen zeggen inmiddels Letters of Intent (LOI’s) op zak voor de eerste twee productiejaren van het zakenvliegtuig. Het bedrijf heeft via meerdere investeringsrondes inmiddels 24 miljoen dollar opgehaald om het ontwerp daadwerkelijk te kunnen bouwen en certificeren.
Door bij het ontwerp van een modulaire aanpak uit te gaan, kan dit vrij eenvoudig worden opgeschaald naar grotere toestellen met meer zitplaatsen dan de BYA One.

1 reactie op “Nieuwkomer test waterstof aangedreven MLA (video)

  1. G . ter Horst schreef:

    Waarom voor de start geen dewarvat met vloeibare waterstof meenemen?