Nieuws

DEN HAAG – In de Ministerraad is eind januari 2024 een besluit genomen met betrekking tot enkele technische wijzigingen van het Besluit luchtvaartuigen 2008. Deze wijzigingen hielden verband met een gewijzigde begripsbepaling voor Micro Light Aeroplanes (MLA). Dit besluit is maandag (19 februari) in het Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden gepubliceerd (zie Artikel 2 A2 en artikelsgewijze toelichting).

De belangrijkste wijziging betrof het maximale startgewicht (MTOW/MTOM) van tweepersoons MLA met een startgewicht van 450 kg (of 472,5 kg met een Total Recovery Parachute System). Dit kan omhoog naar 600 kg. In het verlengde daarvan gaat ook de overtreksnelheid omhoog van 35,1 kts (65 km/h) nu naar 45 kts (83,3 km/h) terwijl de bijbehorende geluidsbelasting is vastgesteld op 70 dB.
Hiermee wordt het tevens mogelijk een elektrische versie, die met relatief zware batterijen vliegt, aantrekkelijker te maken als alternatief.

Vliegtuigeigenaren die het maximale startgewicht administratief naar 600 kg willen verhogen, moeten moeten daarvoor zelf actie ondernemen. Dit geldt ook voor vliegtuigen die een lager maximaal startgewicht hebben. Is dat bijvoorbeeld 450 kg terwijl van fabriekswege in de specificaties een MTOM van 530 kg wordt vermeld, dan kan dit ook naar boven worden bijgesteld (in dat geval ligt de geluidsbelasting tussen 60-70 dB).