VERNON – De Franse vliegtuigmotorfabrikanten Turbotech en Safran hebben met succes een experiment uitgevoerd met een op waterstof werkende TP-R90-gasturbinemotor. De proef verliep volgens het tweetal boven verwachting.
Deze test was mogelijk dankzij de middelen en expertise van ArianeGroup bij het voorbereiden en uitvoeren van tests met waterstofbrandstoffen voor ruimte toepassingen in de testfaciliteit in Vernon in Frankrijk.
Deze eerste proef werd uitgevoerd met waterstofbrandstof opgeslagen in gasvorm. In een tweede fase zal later dit jaar de motor worden gekoppeld aan een cryogeen vloeistofopslagsysteem dat ontwikkeld wordt door Air Liquide.
Turbotech, Elixir Aircraft, Safran, Air Liquide en Daher vormden in juni 2022 het gezamenlijke onderzoeksproject BeautHyFuel om een waterstofaandrijfsysteem te ontwikkelen, te testen en te certificeren dat geschikt is voor de lichte luchtvaart. Het is daarbij de bedoeling dat dit systeem na certificatie achteraf kan worden ingebouwd in bestaande General Aviation (GA) vliegtuigen.
Bij de 122 pk sterke TP-R90 wordt dankzij een warmtewisselaar een deel van de uitlaatgassen teruggeleid naar het verbrandingssysteem waardoor de motor beduidend zuiniger is dan een traditionele turboprop. Deze motor, met een onderhoudsinterval (TBO) van 3.000 uur, wordt onder andere al ingebouwd in de VL3 van het Belgische JMB Aircraft en de Franse producenten Elixir Aircraft en Robin Aircraft.
Het BeautHyFuel-project wordt via een stimuleringsprogramma ondersteund door de Franse regering en luchtvaartautoriteiten.