LONDEN – De Britse start-up Droneliner heeft een droom: het verwezenlijken van twee nieuwe vliegtuigmodellen die meer vracht kunnen vervoeren dan huidige toestellen en geen piloot nodig hebben. Én uiterst zuiniger én geschikt zijn voor containervervoer.
Droneliner beoogt de bouw van de DL200 en DL350. De eerste is een eenmotorig hybride-elektrisch vliegtuig met twee vrachtdekken waar plaats moet zijn tot wel veertig 20-voet-containers. Met een belading van 160 tot 200 ton vracht zou de DL200 wat capaciteit betreft vallen tussen de Boeing 747-8F (140 t) en de Antonov An-225 (247 t). Van de An-225 bestond maar één vliegend exemplaar; het toestel werd begin 2022 vernietigd door de Russische inval in Oekraïne.
De DL350 overtreft alle huidige maatstaven. De naam geeft het al aan: het moet tot wel 350 ton vracht kunnen vervoeren in tachtig 20-voet-containers, verdeeld over drie dekken. Ondanks die enorme verwachtingen zijn er voor de DL350 maar twee hybride-elektrische motoren nodig, berekent Droneliner. Het bedrijf meent dat de nieuwste generatie krachtige motoren van Roll-Royce en General Electric in potentie al geschikt kunnen zijn. Voorwaarde is dat ze gecombineerd kunnen worden met een elektrisch voortstuwingssysteem, al dan niet op basis van waterstoftechnologie, en dat ze volledig op duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) kunnen draaien, stelt Droneliner.
Geen tussenstops
Hoewel de kolossen geschikt moeten zijn voor containervervoer, spreekt de Britse start-up van een ‘aerodynamisch ontwerp’ en ‘uiterst zuinige’ prestaties. Het verwijderen van mensen uit het vliegtuig zorgt voor veel meer flexibiliteit bij het plaatsen van de motoren en brandstofbeheer, aldus de nieuwkomer. Doordat er geen mensen aan boord zijn en de toestellen een vliegbereik krijgen van wel 6.500 nm (12.000 km), zijn technische tussenstops volgens Droneliner niet meer nodig. Ter vergelijking: de Boeing 777F, die bekend staat om z’n lange adem, heeft een vliegbereik van 4.880 nm (9.038 km).
De de door de computer gegenereerde beelden van Droneliner zien er prachtig uit. Of het bedrijf van droom ook realiteit kan maken, moet de komende jaren blijken. Zelf verwacht Droneliner dat een eerste vlucht nog voor het einde van dit decennium haalbaar is. De praktijk leert echter dat de ontwikkeling van nieuwe, grote toestellen bijna altijd langer duurt (en duurder wordt) dan voorzien.
Elektrische vliegtuig tuigen en geen piloten nodig wat een onzin allemaal en nog veel gevaarlijker dat onze vetrouwde vliegtuigen van nu met piloten en iedereen geloofd weer in die zogenaamde wetenschappelijk onderzoek onderbouwingen stop gewoon met deze leugen en fantasie waanbeelden dit zal nooit gebeuren hoevaak je het ook in de krant zet
Helamaal met Júan eens. Het huidige liberale markt kapitalisme heeft volgens mij altijd redelijk goed gewerkt, totdat er, vanaf 200 jaar geleden, teveel mensen waren, die teveel eisen gingen stellen aan onze planeet. Pushing it to the top, and bevond.
De enige oplossing zit, volgens mij, in het accepteren van onze huidige welvaart, het kapitalisme achter ons laten, en het omarmen van een alternatief leven waar niet langer geld maar geluk de hoogste waarde heeft. Het aanvaarden dat onze planeet rust nodig heeft om te herstellen.
Aangezien de kans dat dit gaat gebeuren hoogst onwaarschijnlijk is, zullen we in 2050 te maken krijgen en onstuimige klimaat opwarming.
Ze moeten dit elektrisch gaan doen, fossiele brandstoffen warmen de aarde op en vervuilen flink, dat is intussen wetenschappelijk wel aangetoond.
Daarnaast is autonoom vliegend, briljant idee. Geen menselijke fouten meer en geen oververmoeidheid bij de piloten
En wat gebeurt er als de enige motor van de (met of zonder 200 ton beladen) DL200 uitvalt wegens een technisch probleem? Noodparachutes volgens mij geen optie.
Wil geen azijnpisser zijn, maar dit blijft een droom, net als electrische vliegruigen…een dergelijk groot toestel zonder piloten….plan maar vast een Air Crash investigation episode…
@robert punt… verbranding…niet … opwarming
Vraag: wat dan wel? Als je ontkent is dat makkelijk, maar zeggen wat dan wel de T laat stijgen lijkt me fair op dit moment. De ontwikkeling van de aarde (even los van GOD) heeft eerder volgens analyse tot hogere co2 gehalte geleid. Het zou zomaar kunnen zijn dat welke scheet wij ook achter ons laten de opwarming zo wie zou toeneemt. Cyclische situatie van dit heelal (AArde in dit geval)
Daarnaast is elke ontwikkeling die bijdraagt aan een lagere co2 afdruk, weldegelijk van belang.
Even los van de ontwikkeling van de DL350. In de ontwikkelingsjaren die volgen zal SAF daarbij dan nog een rol spelen of niet.
De oorlog de in O gaande is heeft geleid tot exponentiële ontwikkeling van nieuwe energiebronnen. Ik kan daar samen met anderen een lange boom over opzetten. Voor mij is er geen groot oorzaak gevolg effect. Altijd al geweest. Dat co2 nu gezien wordt door heel veel wetenschappers als oorzaak, lees ik ook artikelen die cyclus spreken.
Verbranding van fossielen brandstoffen zorgen niet voor opwarming van de aarde. Je hoort het wel veel mensen zeggen maar er is geen bewijs voor. Het is wel zo dat wij de opgeslagen energie. 10.000 keer zo snel gebruiken als dat er nieuwe wordt aangemaakt op aarde. Dus het is niet verkeerd om naar alternatieven te zoeken. Maar ik verwacht dat wij in 2050 niet op nul staan dan zitten we verbruiken dan waarschijnlijk 40% minder dan nu.
Mooi concept.
Maar over 10 jaar moeten we wel van SAF af zijn. Het is technisch gezien nog steeds olie die bij draagt aan de opwarming.
En het is beter om daar voedsel voor tr verbouwen.
Dus waterstof. Via propellore die electisch aangedreven worden. Of dat ze iets uitvinden om een straalmotor op waterstof laten lopen.
Prachtig