BEIJING – In China worden naar nu blijkt proeven uitgevoerd met de tweemotorige Xian Modern Ark (MA) 60-turboprop in brandblusconfiguratie. De tests begonnen al in augustus 2023. Het toestel dropte daarbij blusvloeistof op zeer geringe hoogte (55 m) boven gesimuleerde natuurbranden.
Met het oog op de nieuwe taken werd in de loop van 2021 de romp van het vliegtuig versterkt en meerdere functionele systemen toegevoegd, zoals een installatie voor het dumpen van 5.000 l blusvloeistof en brandmonitoring. Daarnaast werden wijzigingen aangebracht aan de cabineconfiguratie, airconditioning, zuurstoftoevoer en meerdere andere systemen.
De passagiersvariant van de MA60 biedt plaats aan twee piloten en 62 passagiers die met een kruissnelheid vam 278 kts (514 km/h) over een afstand van 860 nm (1.600 km) vervoerd kunnen worden op FL250 (7.620 m).
De MA60 wordt gebouwd bij de Aviation Industry Corporation of China (AVIC). Volgens AVIC zijn tot op heden meer dan honderd MA60- en MA600-varianten geleverd. De MA600 is een verbeterde variant van de MA600. AVIC werkt momenteel aan de MA700, die weer een doorontwikkeling van de MA600 is.