![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/12/c919-plateau-tibet-230x153.jpg)
SHANGHAI – Tibet Airlines heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) om gezamenlijk een variant van de C919 te ontwikkelen die ingezet kan worden op extreem hoog gelegen vliegvelden.
De variant moet de basis leggen voor de export van C919’s naar landen rondom Tibet, zoals Nepal en andere landen met hooggelegen luchthavens waaronder Mexico.
Tijdens de China International Import Expo onthulde COMAC twee varianten van de C919 waaronder een verkorte Plateau variant die 138-153 passagiers kan vervoeren en een langere versie die 210 met plek voor 210 passagiers.
Illustratie: COMAC/Tibet Airlines.
@Anton hebben wij nog steeds niet door dat de wereld aan het veranderen is en ?kennis niet meer uniek is? Hebben we nog steeds niet door dat andere landen de ogen en oren open gaan? Wanneer leren wij dat?
Lang leven je protectionistische reactie. Waarom mogen andere wereld delen zich niet ontwikkelen. We pompen al decennia miljarden in Afrika en nog steeds is het niets. China doet het op eigen kracht met gebruik van op de wereld beschikbare kennis en nu willen we hun welvaart beperken. Welk recht hebben de USA en Europa om zich boven alle andere volken te stellen. Stel kennis ter beschikking en groei samen. Als we China isoleren, ontwikkelen ze het zelf, en hoogstwaarschijnlijk beter, en zullen de USA en Europa ondergeschikte afnemers maken. Eerlijk delen is historisch al geen eigenschap van de Europese volken en hun nazaten. Wanneer leren we een keer iets. ????
Ja Anton maar.leg.dat uit aan iedereen die onder de noemer winstmaximalisatie daar (laat) produceren. Jij en ik kunnen vinden en willen wat we willen maar uw pensioenfonds, bank, aandelenportefeuille, whatever beslissen en de politiek schikt zich naar de ‘haves’, niet naar de ‘have nots’. Die zijn alleen belangrijk als consument en 6 maanden voor de verkiezingen. Maar bedankt voor je oproep die we ondertussen al minstens 25j horen.
N.a.v. het artikel waar hierboven naar verwezen wordt over de China International Import Expo, schreef ik al, dat wij in het Westen op onze tellen moeten passen met het “uitlenen van onze technologie” aan China.
In dit artikel zie je hoe we ons hiermee in onze eigen staart gaan bijten.
Dat is natuurlijk al veel eerder gebeurd, kijk naar de automotive, waar we in Europa de Chinese klappen al van krijgen.
Dus eens te meer zaak nu heel terughoudend te zijn met het verder uitlenen van onze technologische kennis.