![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/12/Mi-171A2-230x153.jpg)
MOSKOU – Het Mil en Kamov National Helicopter Manufacturing Center heeft van de Russische Federal Air Transport Agency goedkeuring gekregen voor de inzet van Mi-171A2-helikopters vanaf vliegvelden en start- en landingsbanen op hoogtes tot 5.000 m boven zeeniveau.
Tijdens aanvullende certificeringstests voerde de Mi-171A2 enkele tientallen vluchten uit in de bergachtige streken van Kabardino-Balkarië en de uitlopers van Elbrus. Tegelijkertijd werd de belasting geleidelijk verhoogd, waardoor het startgewicht op de maximaal toegestane 13.000 kg kwam.
Bij alle beladingsvarianten verliepen de vluchten normaal. Eerder werd de helikopter getest onder extreme natuurlijke omstandigheden: deze helikopters kunnen worden gebruikt bij temperaturen van –50 tot +50 graden Celsius.
De Mi-171A2, die in november 2014 voor het eerst vloog, is afgeleid van de Mi-171A. Vergeleken met die variant is nu sprake van nieuwe VK-2500PS-03-motoren die elk 2.400 pk leveren, een nieuwe hoofdrotor met vijf composietbladen, verbeterde transmissiekasten en een X-vormige staartrotor.
Ook is een geïntegreerde digitale, bij Radioelectronic Technologies, gebouwde cockpit geïnstalleerd met PKV-171A digitale automatische piloot. De helikopter is daarnaast uitgerust met digitale en infrarood camera’s waarvan de beelden op displays in de cockpit worden getoond.
De Mi-171A2 kan tot 24 passagiers vervoeren of vier ton vracht in de cabine. Wordt deze met een sling vervoerd, dan kan vijf ton lading worden meegenomen. Het toestel heeft een vliegbereik van 800 km bij kruissnelheden tot 260 km/h op een maximale vlieghoogte van 6.000 m.