Nieuws
C919 Shortened/Plateau-configuratie

SHANGHAI – De Chinese fabrikant COMAC heeft tijdens Shanghai International Commercial Aviation & Aerospace Industry Exhibition concepten gepresenteerd van twee nieuwe C919-varianten. Beide varianten worden respectievelijk aangeduid als C919 Stretched Variant en C919 Shortened/Plateau Variant.

De standaard C919, waarvan in 2023 de eerste twee aan China Eastern Airlines werden geleverd, heeft 164 zitplaatsen verdeeld over business class en economy. Voor de Stretched Variant wordt uitgegaan van een enkel gangpad en plaats voor 210 passagiers in een tweeklassen indeling.

De Shortened/Plateau-configuratie gaat plaats bieden aan 140 passagiers en krijgt start- en landingsprestaties die alle hooggelegen luchthavens van China bestrijken.

Met beide nieuwe varianten wil de Chinese fabrikant gaan concurreren met Boeing 737 MAX-varianten en de A320neo-reeks van Airbus.

Illustraties: COMAC

C919 Stretched Variant

1 reactie op “COMAC bestudeert kortere en langere variant C919

  1. Anton S. schreef:

    Hoe slim zijn we hier bezig?
    Een toestel vol met westerse technologie, het Amerikaans-Franse CFM heeft er zelfs een speciale motor variant voor ontwikkeld, de LEAP-C.
    Moeten we in Europa en Amerika ook op dit vlak, net als bij de chips, niet wat meer op onze eigen tellen passen?