![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/11/NAT0-Wedgetail-230x129.jpg)
BRUSSEL – De NAVO heeft haar volgende generatie commando- en controlevliegtuigen geselecteerd, nu de bestaande Airborne Warning and Control (AWACS) vloot bijna met pensioen gaat. Er worden de komende jaren zes nieuwe Boeing E-7A Wedgetail-vliegtuigen gebouwd, waarvan de eerste naar verwachting in 2031 klaar zal zijn voor operationele dienst.
Een consortium van Bondgenoten heeft deze maand zijn goedkeuring gehecht aan het project, een van de grootste capaciteitsaankopen van de NAVO ooit.
De op de Boeing 737 gebaseerde E-7 Wedgetail is uitgerust met een krachtige radar om vijandige vliegtuigen, raketten en schepen op grote afstand detecteren en NAVO-straaljagers op hun doelen te richten. De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Turkije vliegen al met de Wedgetail of zijn dat van plan.
De NAVO beschikt sinds de jaren tachtig over een vloot van E-3A Airborne Warning and Control (AWACS)-vliegtuigen die gestationeerd zijn vliegbasis Geilenkirchen in Duitsland. Deze AWACS hebben bij elke grote NAVO-operatie gevlogen, inclusief de strijd tegen ISIS en op de oostflank van de NAVO na de Russische invasie van Oekraïne. De E-7 krijgt naar verwachting eveneeens zijn hoofdbasis in Geilenkirchen, maar kan vanuit verschillende locaties in Europa opereren.
De Wedgetail zal deel uitmaken van het toekomstige surveillance- en controleproject van het Bondgenootschap, dat vanaf het midden van de jaren 2030 de volgende generatie surveillancesystemen van de NAVO zal inzetten.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2018/12/NB_NATO_AWACS_high-res-1024x683.jpg)
Stilte is de beste verdediging heb ik in militaire dienst geleerd. Pas als je alles in gereedheid heb gebracht door naar de vijand te luisteren en kijken en diens posities goed in kaart heb gebracht, kun je middelen hanteren die met veel geluid de tegenstander elimineren.
Ze moeten luider worden, zodat je gehoorschade kunt krijgen.
Daardoor hebben ze een afschrik reactie.
De Boeing E 7 A heeft de zelfde romplengte als “onze” PH-GOV maar dan zonder luxe stoelen en douche, omdat het een Boeing 737-700 van oorsprong is, wel met het voordeel om in de lucht bijgetankt te kunnen worden en dat kan de -GOV helaas niet.
…Stil…
Dan wordt het een stuk RUSTIGER zeg maar stiller in Parkstad oftewel Oostelijk Zuid Limburg met deze geluidsarme toestellen als ze op 1000 voet oftewel 300 meter hoogte laag over Brunssum, Heerlen en Landgraaf over komen vliegen. Een B 707-320 waarop de huidige AWACS vliegtuigen zijn gebaseerd, maken verhoudingsgewijs meer lawaai dan een Boeing E 7 A afgeleid van de 737. De basis Geilenkirchen ligt hier naast de deur en geld om geluidsarme en zuiniger motoren voor de B 707 had men nooit gehad ook al waren die wel beschikbaar.
Ik vind het niet erg dat die toestellen er zijn om onze veiligheid te dienen en ben zelfs tijdens twee open dagen op de basis geweest. Behalve de B 707 vliegen er ook nog andere vliegtuigen naar en van Geilenkirchen zoals ook een 737, B 747-400, A 320 enzovoorts. De laatste vlucht vanaf Geilenkirchen met de “good old” Boeing 707 zal wel een speciaal karakter krijgen en misschien zal ik dat gierende geluid nog wel eens gaan missen na ruim 25 jaar…