Nieuws

DUBAI – Na een order van SunExpress hebben tijdens de eerste dag van de Dubai Airshow ook Emirates, flydubai, Royal Jordanian en Royal Air Maroc een bezoek gebracht aan Boeing. Ze bestelden er meer dan 130 vliegtuigen.

Boeing en Emirates hebben vandaag aangekondigd dat ’s werelds grootste 777-operator een bestelling heeft geplaatst voor negentig 777X-vliegtuigen, waaronder 55 777-9’s en 35 777-8’s. De nieuwe order vergroot de backlog van de Emirates 777X-familie tot 205 vliegtuigen. In het verlengde hiervan werd bij motorfabrikant GE Aviation getekend voor 202 GE9X-motoren voor de nieuwe 777-X familie.

Daarnaast heeft Emirates het orderboek voor de 787 Dreamliner bijgewerkt. De luchtvaartmaatschappij koopt nog eens vijf 787’s, waardoor de backlog op het gebied van de 787 toeneemt tot 35. Een eerdere order voor dertig 787-9’s wordt omgezet naar twintig 787-8’s en tien 787-10’s.

Kort daarna tekende ook flydubai bij Boeing een order voor dertig 787-9 Dreamliners, terwijl Royal Jordanian de voorlopige rij sloot en tekende voor vier 787-9 Dreamliners. Gelijktijdig werd de bestelling van twee eerder aangekondigde -9’s bevestigd. Royal Air Maroc wil eveneens het Dreamliner-bestand uitbreiden en tekende voor twee 787-9’s.

4 reacties op “Dubai Airshow 2023: drukte van belang bij Boeing

  1. Ab Woudstra schreef:

    Ondanks de opwarming van onze aardkloot vliegen de kistenorders ons om de oren. Jammer maar helaas

  2. Alfredo schreef:

    Ben het helemaal met je eens

  3. Younes schreef:

    Dit is puur Geo politiek. Mede door de spanningen op politiek vlak wordt er achter gesloten deuren onderhandeld ivm de recente geweldplegingen in het Midden Oosten. Miljarden bestellingen aan de VS maken deel uit van Geo politieke overeenkomsten, noem het gerust afkoop sommen als onderdeel van Geo politieke overeenkomsten om erger te voorkomen.

  4. Nu mag Boeing eens een fles bubbels ontkurken en lachen, maar hoe zit het met rivaal Airbus of heeft die z’n portie al gehad ? Zijn de problemen met de 777 X al verholpen ?
    Er worden zoveel vliegtuigen besteld en voor miljarden uitgegeven, toch vraag ik mij af of met het oog op de opwarming van het klimaat het wel zo noodzakelijk is DAT er zoveel gevlogen wordt en dus vliegtuigen nodig zijn ?
    In een tijd van online vergaderen zou je verwachten dat het reizen een andere wending zal krijgen, of vinden we dat het persoonlijk contact TE belangrijk is om er niet op uit te gaan. Ik heb vijf jaar geleden voor het laatst gevlogen en doe dat zeer selectief, deels vanwege kosten en deels omdat er niet de noodzaak voor is. De mooie ver weg vakanties die vind ik ook wel om de hoek en hoef daar niet perse voor te gaan vliegen. Alles wel en leuk voor de werkgelegenheid en economie dat er zoveel geproduceerd wordt, maar staat onze Aardbol daar wel op te wachten met nog meer uitlaat gassen ook al zijn die motoren steeds “schoner en zuiniger en stiller” geworden, ik heb daar zo mijn bedenkingen over.
    Overal in de wereld wordt meer gevlogen, behalve in kikkerland Nederland daar sluit men liever de boel dicht en gooien ze het liefst alle vliegvelden op slot een bijna hypocriete wenselijkheid, of is ons land het enige land in de wereld die de luchtvaart liever kwijt dan rijk is en kunnen we alleen maar staren naar al die overvliegende vliegtuigen van Emirates en co…