Nieuws
Illustratie: Fokker Next Gen

EELDE – Op de luchthaven Groningen Airport Eelde (GAE) komt mogelijk een assemblagefabriek van Fokker Next Gen (FNG). Dat kondigde FNG dinsdag (7 november) aan in een update over het project dat de bouw van een Nederlands waterstofvliegtuig beoogt. Het toestel zou in 2035 op de markt moeten komen.

De ambitie is om uiteindelijk zo’n 150 toestellen per jaar te produceren. De helft daarvan moet in Nederland worden gebouwd. Groningen Airport Eelde is gelegen in de eerste Hydrogen Valley van Europa. Met vijftien tot twintig hectare aan te ontwikkelen bedrijventerrein bij de luchthaven, kan het een aantrekkelijke locatie zijn duurzame vliegtuigen te assembleren, stelt Fokker Next Gen.

“Met de plannen van Fokker Next Gen herleeft de vliegtuigbouw op Nederlandse bodem. Het zou een mooie en logische stap zijn om de assemblage van de vliegtuigen te laten plaatsvinden in de eerste officiële Hydrogen Valley van Europa, dus in het hart van de waterstofontwikkelingen in Noord Nederland, waarbij alle vereiste schakels binnen handbereik zijn. Daarom onderzoeken we samen met de luchthaven de haalbaarheid”, aldus CEO Juriaan Kellerman van FNG.

Criteria
Fokker Next Gen hanteert bij haar vestigingsonderzoek een aantal criteria. Zo moet er voldoende beschikbare grond zijn voor de assemblagefabriek om in de toekomst eventueel te kunnen uitbreiden. Ook moet de fabriek een goede bereikbaarheid hebben via weg, spoor en mogelijk water. Daarnaast is er een verkeersleiding nodig om testvluchten te kunnen uitvoeren, zonder het bestaande luchtverkeer te verstoren. Omdat FNG een vliegtuig ontwikkelt met waterstofaandrijving, is ook de aanwezigheid van een goede infrastructuur met betrekking tot waterstof noodzakelijk, aldus het bedrijf.

Werkgelegenheid
Fokker Next Gen verwacht dat de eventuele vestiging in Noord-Nederland zorgt voor een forse werkgelegenheidsimpuls in de regio. De vliegtuigassemblagefabriek zal samen met het hoofdkantoor van Fokker Next Gen naar verwachting tegen 2035 werkgelegenheid bieden voor 1.900 fulltime-banen.

FNG streeft naar een eerste demonstratievlucht van een omgebouwde Fokker 100 op waterstof in 2027. Het productievliegtuig moet uiteindelijk op waterstof 120 passagiers kunnen vervoeren over een afstand van maximaal 2.500 kilometer.

1 reactie op “Fokker NG kijkt naar Groningen voor fabriekslocatie

  1. Een wedergeboorte van Fokker wie zou dat niet willen, want Fokker heeft jarenlang goede sier gemaakt met mooie vliegtuigen. Overnames, o.a. mismanagement hebben helaas Fokker verdrongen naar een andere tak van sport in de luchtvaart namelijk onderhoud. Het produkt van Fokker is nu overgenomen door o.a. Embrear en succesvol ook en in mindere mate de A220 wat bij Fokker ooit als F 29 door het leven zou hebben kunnen gaan, ik heb er nog een kleurenposter van.

    De regio Groningen met vliegveld Eelde lijkt mij een goede plek om niet onderdelen maar echte 1 op 1 grootte vliegtuigen te bouwen, nu met zeer milieu vriendelijke motoren en moderne cockpit. Ofschoon het vliegbereik met 2500 km bescheiden is, kan het de opmaak vormen voor toekomstige vergelijkbare milieu vriendelijke vliegtuigen. Voor de economie en werkgelegenheid is het goed dat men nu eens een ‘maakindustrie” krijgt en andere hoogwaardige kennis ook voor Nederland behouden blijft, maar dan moet het ANTI-LUCHTVAART sentiment wel in Nederland verdwijnen.
    Vliegtuigen, auto’s, brommers, treinen alles maakt geluid maar zonder, dat kunnen we ook niet meer. Vraag mij alleen af of 150 vliegtuigen wel haalbaar is en dat hangt mede af van de capaciteit , het aantal passagiers en vracht dat een Fokker Nieuwe Generatie, New Generation kan vervoeren. Er moet wel nog eerst bewezen worden wat technisch haalbaar is en vooral veel marketing worden gedaan om tegen een betaalbare en concurrerende prijs een milieu vriendelijk vliegtuig te bouwen en te kunnen onderhouden. Een romp met een 2 + 3 indeling ziet men ook terug bij de Airbus A 220 en dat hadden de F 28, F 70 en F 100 ook gehad. Ook wat wetgeving betreft moet worden bezien aan welke voorwaarden een dergelijk toestel dient te voldoen.
    Ik wens de initiatiefnemers heel veel succes toe en hoop het nog te mogen meemaken er in een dergelijk vliegtuig mee te kunnen vliegen !