![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/10/KLM-Embraer-190s-230x150.jpg)
SCHIPHOL – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom (LOD) opgelegd aan KLM. De luchtvaartmaatschappij maakt volgens ILT op Schiphol “te vaak ongeoorloofd gebruik van de ingebouwde, vervuilende hulpmotor van het vliegtuig”, terwijl er schonere alternatieven op het platform aanwezig zijn.
De auxiliary power unit (APU) van een vliegtuig wordt gebruikt om op de grond energie te generen voor bijvoorbeeld de verlichting en de airconditioning aan boord. Deze APU werkt op kerosine en stoot schadelijke stoffen uit. Vliegtuigen mogen de APU alleen gebruiken als er geen schonere alternatieven voorhanden zijn, zoals een vaste of mobiele stroomvoorziening op het platform.
De inspectie controleert naar eigen zeggen wekelijks op het APU-gebruik op Schiphol en heeft inmiddels acht luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, gewaarschuwd voor overtredingen van de regels voor het APU-gebruik. Omdat bij KLM herhaaldelijk overtredingen zijn geconstateerd heeft de ILT de maatschappij nu een LOD opgelegd. Die komt neer op 2.500 euro per volgende overtreding tot een maximum van 50.000 euro. Indien nodig kan er een nieuwe, eventueel hogere LOD aan KLM worden opgelegd, aldus de inspectie.
Piloot en Vliegtuig heeft KLM om een reactie op de maatregel van ILT gevraagd, maar de luchtvaartmaatschappij is niet op het verzoek ingegaan.