![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/10/Airbus-LM_LMXT-230x148.jpg)
WASHINGTON – Het Amerikaanse conglomeraat Lockheed Martin dingt niet met Airbus mee om een nieuwe order van de Amerikaanse luchtmacht voor tankvliegtuigen. Airbus en Lockheed Martin ontwikkelden gezamenlijk de LMXT, een verbeterde en ‘Amerikaanse’ variant van de Airbus A330 MRTT. Het tweetal hoopte daarmee Boeing af te troeven die voor de USAF de KC-46A bouwt.
Het nieuws over te terugtrekking van Lockheed Martin uit de samenwerking werd maandag als eerste door Reuters gemeld en daarna door het Amerikaanse bedrijf tegenover andere media bevestigd.
Eerder dit jaar liet de VS weten versneld te willen beschikken over een nieuwe generatie tankvliegtuigen, bekend als het NGAS-project (‘next-generation refueling tanker’). Lockheed Martin zegt nu energie in dat project te willen steken, in plaats van het aanbieden van de LMXT.
De VS vervangt honderden KC-135-tankvliegtuigen en het contract voor de eerste 179 toestellen ging in 2011 naar Boeing. Daar ging een slepende concurrentiestrijd en een juridisch gevecht aan vooraf. Zonder grote Amerikaanse partner zijn de kansen voor Airbus met de LMXT verder geslonken. Airbus en Lockheed Martin wilden de LMXT-tanker in de VS bouwen en voorzien van Amerikaanse GE-motoren.
Met het terug trekken van Lockheed is dit een gemiste kans voor Airbus om hun tankvliegtuigen van het type A330 ook aan de USAF te leveren. Misschien moet men op basis van de A330 neo of A350 een poging wagen om alsnog voet in Amerika te krijgen. In Mobile staat een fabriek van Airbus en zou dus een optie kunnen zijn om de Amerikaanse markt met tankers te betreden, naast de aldaar gebouwde A320 serie.